Home » Stiinta » „Soarele artificial” al Chinei, reactorul de fuziune nucleară, a stabilit un nou record mondial

Ioana Matei 06.07.2021

Academia de Științe din China a anunțat că „Soarele Artificial”, reactorul său de fuziune nucleară, a atins 120 de milioane de grade Celsius și a menținut această temperatură timp de 101 secunde.

Ultima oară când EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak sau HT-7U) a menținut o buclă de plasmă atât de mult timp a fost în 2017, însă temperatura a ajuns doar la 50 de milioane de grade Celsius.

În 2018, reactorul chinezilor a menținut gazul încălzit de peste limita de 100 milioane de grade considerată crucială pentru generarea energiei, însă a reușit să susțină plasma doar în jur de 10 secunde.

Așadar, având vedere că de această dată „Soarele Artificial” a susținut plasma la o temperatură de opt ori mai mare decât miezul Soarelui, de 15 milioane de grade Celsius, pentru un timp atât de îndelungat, noul record înseamnă un pas mai aproape de această sursă de energie curată atât de căutată.

Un progres semnificativ

„Acesta este un progres semnificativ, iar scopul final ar trebui să fie menținerea temperaturii la nivel stabil pentru o perioadă lungă de timp”, a explicat Li Miao, fizician la Universitatea Sudică de Știință și Tehnologie din Shenzhen, China.

Energia de fuziune folosește reacțiile care au loc adânc în Soare, presând atomii de hidrogen în elemente mai mari precum heliu. În timp ce Soarele se bazează pe gravitație pentru a forța atomii să facă asta, aici pe Pământ trebuie să recurgem la mijloace mai puțin subtile, crescând temperatura în generatoare speciale construite pentru a genera forțe ce pot contopi atomi, scrie Science Alert.

Cercetătorii estimează că, de fapt, cantitatea de deuteriu, o formă stabilă de hidrogen care conține un proton și un neutron, dintr-un litru de apă de mare ar putea produce energia echivalentă cu 300 de litri de benzină prin fuziunea nucleară.

Energia prin fuziune, Sfântul Graal al energiei curate

În jur de 300 de oameni de știință și ingineri lucrează la structura experimentală care găzduiește EAST. Acest tub de metal uriaș cu formă de gogoașă are o serie de bobine magnetice care mențin fluxurile supraîncălzite de plasma de hidrogen în jurul miezului.

Provocarea este menținerea plasmei pe loc îndeajuns de mult timp încât fuziunea să aibă loc. Trebuie să fie mai fierbinte decât Soarele pentru că gravitația stelei noastre ajută la presarea nucleelor, iar acest proces nu poate fi reprodus pe Terra.

Energia prin fuziune este considerată de unii savanți drept Sfântul Graal al energiei curate. Cu toate acestea, fuziunea nucleară nu este o certitudine momentan, un „Soare Artificial” complet funcțional fiind încă un vis frumos. Omenirea încă nu a ajuns la momentul în care un reactor de fuziune nucleară poate produce mai multă energie decât consumă. Însă, unii experți cred că ne apropiem tot mai mult.

Soarele artificial din Coreea de Sud a strălucit mai puternic decât o stea, pentru un interval mai lung decât până acum