Home » Stiinta » Plante reîncărcabile care „strălucesc în întuneric”, tehnologia care ar putea revoluționa traiul modern

Ioana Matei 09.27.2021
Credit foto: Strano et al., Science Advances, 2021

Oamenii de știință dezvoltă plante reîncărcabile, capabile să strălucească în întuneric, care ar putea într-o bună zi să înlocuiască unele dintre luminile electrice ineficiente de care depindem momentan pentru traiul modern.

Tehnologia funcționează prin intermediul unor nanoparticule încorporate în apropiere de suprafața frunzelor. O sarcină electrică de la o lumină LED care durează 10 secunde este suficientă pentru ca planta să strălucească timp de câteva minute bune, iar nanoparticulele pot fi reîncărcate de mai multe ori.

Cercetările încă sunt la început, însă domeniul, numit nanobionică, este unul promițător: utilizarea de nanoparticule pentru a adăuga funcții și capabilități adiționale la plantele vii. Aceasta este a doua generație a tehnologiei dezvoltate.

Tehnologia a funcționat în cazul a cinci specii diferite de plante

„Am dorit să creăm o plantă care emite lumină cu particule care vor absorbi lumina, vor stoca o parte din aceasta și o vor emite în mod gradual”, a explicat Michael Strano, inginer chimic la MIT. „Acesta este un avans major pentru iluminatul bazat pe plante”, a adăugat Strano.

La baza plantelor strălucitoare au fost instalate capacitoare care pot stoca lumina sub formă de fotoni, iar apoi îi pot elibera în timp. Un compus numit aluminat de stronțiu a fost folosit ca fosfor, un material capabil să absoarbă lumina ultravioletă și vizibilă, iar apoi să o emită ca o strălucire (fosforescent).

Aluminatul de stronțiu poate fi format în nanoparticule, iar punctele microscopice au fost apoi acoperite cu dioxid de siliciu pentru a le proteja. Acestea au fost apoi încorporate în stomatele plantelor, porii minusculi de pe suprafața frunzelor care permit gazelor să treacă prin țesuturile plantelor, acumulându-se în stratul de țesut spongios.

Tehnologia a funcționat cu eficiență în cazul a cinci specii diferite de plante, acoperind o varietate de frunze de diferite dimensiuni: busuioc, năsturel, tabac, bănuței (Bellis perennis) și urechea elefantului (Colocasia).

„Trebuie să avem o lumină intensă, livrată sub formă de pulsuri timp de câteva secunde, iar apoi putem să o încărcăm. Am arătat, de asemenea, că putem folosi lentile mari, precum lentilele Fresnel, pentru a transfera lumina amplificată pe o distanță de peste 1 metru. Acesta este un pas bun în direcția dezvoltării luminii la o scară pe care oamenii o pot folosi”, a explicat Pavlo Gordiichuk, om de știință la MIT.

Analizele ulterioare au dezvăluit că plantele au continuat să desfășoare procesul de fotosinteză în mod normal și au putut continua să evapore apă prin stomate. După experimente, cercetătorii au reușit să extragă și să refolosească în jur de 60% din fosforii utilizați. În viitor, oamenii de știință cred că vor putea combina diferite tipuri de nanoparticule pe aceeași plantă, potrivit Science Alert.

„Crearea de lumină ambientală cu energia chimică regenerabilă a plantelor vii este o idee îndrăzneață”, a subliniat Sheila Kennedy, cercetător în arhitectură la MIT.

Microbi necunoscuți până acum, descoperiți pe ISS, ar putea ajuta la creșterea plantelor pe alte planete

Plantele carnivore din această specie produc un câmp magnetic atunci când se hrănesc

Ce se întâmplă cu plantele atunci când cresc în apropiere de rămășițe umane

Cercetătorii de la MIT au inventat spanacul care poate trimite e-mailuri

Nivel record al emisiilor de gaze cu efect de seră. Lumea este „departe de obiectivele climatice”
NASA a finalizat instalarea rachetei care va duce astronauți pe Lună în cadrul misiunilor Artemis
O antenă radio puternică, folosită pentru prima oară pentru a căuta exoplanete. „Eu cred că există viață acolo”
O infecție comună, în timpul anilor de adolescență, ar putea declanșa scleroza multiplă
Descoperire impresionantă sub podeaua Bisericii fortificate din Miercurea Sibiului
Un altar roman, vechi de 2.000 de ani, descoperit lângă Ezine, în Turcia
Ce a dus la apariția elefanţilor fără colţi? Efectele sunt vizibile și acum
Cele mai promițătoare 10 mijloace terapeutice împotriva COVID-19, potrivit Comisiei Europene
Când vor fi disponibile vaccinurile pentru copiii între 5 și 11 ani
COVID-19 ar putea fi o infecție sezonieră precum gripa – studiu de amploare
Un medicament pentru cancer, obținut din „fungi de omidă” din Himalaya, a obținut rezultate promițătoare în studiile clinice
Eșec rușinos pentru SUA. Pentagonul a recunoscut că un test recent cu rachetă hipersonică a dat greș
Rezultatele primului studiu genetic din România. Câți urși se află în Munții Făgăraș?
Un medic român avertizează despre utilizarea antibioticelor în cazurile COVID