Home » Știință » De ce nu este apă pe Marte? Viața pe Planeta Roșie, limitată de dimensiunile sale mici

Credit foto: Unsplash / NASA
Publicat: 23.09.2021

Apa este esențială pentru viața pe Pământ și pe alte planete, iar oamenii de știință au găsit suficiente dovezi ale apei în istoria timpurie a lui Marte.

Dar Marte nu are acum apă lichidă pe suprafața sa. Noile cercetări ale Universității Washington din St. Louis sugerează un motiv fundamental pentru lipsa apei. Marte poate fi prea mică pentru a ține cantități mari de apă, relatează Phys.org.

Studiile și analizele de teledetecție ale meteoriților marțieni care datează din anii 1980 afirmă că Marte a fost odată bogată în apă, în comparație cu Pământul. Sonda spațială orbitată Viking a NASA, și mai recent roverul Curiosity și  roverul Perseverance, au trimis imagini dramatice ale peisajelor marțiene marcate de văile râurilor și de canalele de inundații.

În ciuda acestor dovezi, apa lichidă nu rămâne la suprafață. Cercetătorii cred că ar putea fi vorba despre o slăbire a câmpului magnetic al lui Marte care a dus la subțierea atmosferei.

Un motiv pentru care Marte arată atât de diferit de Pământ

Un studiu publicat pe 20 septembrie în Proceedings of the National Academy of Sciences sugerează un motiv mai plauzibil pentru care Marte arată atât de diferit față de albastrul de marmura al Pământului.

„Există probabil un prag în ceea ce privește dimensiunea planetelor stâncoase pentru a reține suficientă apă și pentru a fi locuibile și tectonica plăcilor, cu o masă mai mare decât cea a lui Marte,” a precizat Kun Wang, profesor asistent la Universitatea Washington, autor principal al studiului.

Pentru noul studiu, Wang și colaboratorii săi au folosit izotopi stabili ai elementului potasiu pentru a estima prezența, distribuția și abundența elementelor volatile pe diferite corpuri planetare.

Potasiul este un element moderat volatil, dar oamenii de știință au decis să-l folosească ca un fel de trasor pentru elemente și compuși mai volatili, cum ar fi apa. Cercetătorii au măsurat compozițiile de izotop de potasiu a 20 de meteoriți marțieni, selectați pentru a fi reprezentativi pentru compoziția de silicat a Planetei Roșii.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că Marte a pierdut mai mult potasiu și alte substanțe volatile decât Pământul în timpul formării sale, dar a păstrat mai multe din aceste substanțe volatile decât Luna și asteroidul 4 Vesta. Aceștia au mai descoperit o corelație bine definită între dimensiunea corpului și compoziția izotopică a potasiului.

„Este incontestabil faptul că pe suprafața lui Marte a existat apă lichidă, dar cât de multă a fost este greu de cuantificat doar prin teledetecție și numai prin studiile rover”, a adăugat Wang.