Home » Știință » Un meteorit antic sugerează că apa ar fi existat pe Marte înainte ca viața să apară pe Pământ

Meteoritul „Frumoasa Întunecată” (Black Beauty). Sursa foto: NASA
Publicat: 11.11.2020

Un nou studiu sugerează că apa era prezentă pe Planeta Roșie în urmă cu 4,4 miliarde de ani, mult mai devreme decât au crezut oamenii de știință inițial.

Concluzia se bazează pe o analiza meteoritului numit NWA 7533, descoperit în deșertul Sahara și despre care se crede că a provenit de pe Marte în urmă cu miliarde de ani.

Oxidarea anumitor minerale din interiorul meteoritului indică prezența apei.

Descoperirile ar putea schimba estimările privind formarea apei pe Marte cu încă 700 milioane de ani, de la cronologia de 3,7 miliarde de ani, acesta fiind consensul general până acum. De asemenea, cercetările ar putea oferi noi detalii despre modul în care planetele se formează.

„Frumoasa Întunecată” a oferit câteva concluzii palpitante

„Aceasta este prima oară când am investigat acest meteorit, poreclit Frumoasa Întunecată datorită culorii sale întunecate. Mostrele colectate de NWA 7533 au fost supuse unor patru tipuri diferite de analiză spectroscopică, o modalitate de a detecta amprente chimice. Rezultatele au oferit câteva concluzii palpitante”, a explicat Takashi Mikouchi, om de știință la Universitatea din Tokyo.

Cercetătorii planetari sunt foarte interesați de povestea apei pe planete și pe luni. Una dintre marile necunoscute este dacă apa este adăugată la corpul planetar după ce se formează, prin impactul asteroizilor și cometelor, sau dacă apare în mod natural în timpul procesului de formare a planetei.

În acest caz, oxidarea este indicatorul apei. Cu anumite fragmente din interiorul NWA 7533 care datează din urmă cu 4,4 miliarde de ani, aceasta este cea mai veche dovadă pe care o avem de pe Marte. Tocmai de aceea, un singur gram din acest meteorit s-ar putea vinde chiar și cu 10.000 de dolari.

De ce sunt oamenii de știință atât de dornici să găsească apă în Univers

„Rocile fragmentate din meteorit sunt formate din magmă și sunt deseori produse în urma impactului sau oxidării. Această oxidare ar fi putut avea loc dacă apa era prezentă pe suprafață sau în interiorul scoarței marțiene în urmă cu 4,4 milioane de ani în timpul unui impact care ar fi topit parte din scoarță”, a explicat Mikouchi, potrivit Science Alert.

O astfel de apariție atât de timpurie sugerează că apa era prezentă atunci când Marte se forma. Odată cu apa apare și viața, motiv pentru care oamenii de știință sunt atât de dornici să o găsească în Univers. Prin comparație, știm că cele mai timpurii urme ale vieții pe Terra datează din urmă cu 3,5 miliarde de ani.

Totodată, cercetările echipei mai sugerează că atmosfera marțiană și compoziția sa chimică ar fi făcut planeta îndeajuns de caldă pentru ca apa să se topească și viața să existe, deși Soarele ar fi fost mai tânăr și mult mai slab în această perioadă.

Un asteroid din orbita lui Marte ar putea fi chiar „geamănul furat” al Lunii noastre