Home » Știință » Impactul unui război nuclear asupra atmosferei. Fumul ar distruge stratul de ozon și ar modifica clima

Credit foto: Youtube / AtomicCentral
Publicat: 16.10.2021

Fumul generat de un război nuclear ar altera climatul lumii timp de ani de zile și ar distruge stratul de ozon, punând în pericol atât sănătatea oamenilor, cât și aprovizionarea cu alimente, arată o nouă cercetare.

Echipa de cercetători a folosit tehnici de modelare climatică computerizate, recent dezvoltate, pentru a afla mai multe despre efectele unui posibil schimb nuclear, inclusiv interacțiuni chimice complexe în stratosferă. Acestea  influențează cantitățile de radiații ultraviolete (UV), care ajung la suprafața planetei.

Cercetătorii au descoperit că fumul provocat de un război nuclear global ar distruge o mare parte din stratul de ozon, pe o perioadă de 15 ani, afectând aproximativ 75% din întreaga lume. Chiar și un război nuclear regional ar duce la o pierdere de ozon de 25% la nivel global, recuperarea durând aproximativ 12 ani, notează Science Daily.

Rolul stratului de ozon este de a proteja suprafața Pământului de radiațiile UV, care au fost legate de anumite tipuri de cancer de piele, cataractă și tulburări imunologice. De asemenea, stratul de ozon protejează ecosistemele terestre și acvatice, precum și agricultura.

„Deși am bănuit că un război nuclear ar distruge ozonul și ar duce la creșterea luminii ultraviolete la suprafața Pământului, dacă ar fi prea mult fum, ar bloca lumina ultravioletă”, a declarat co-autorul studiului, Alan Robock, profesor de științe climatice la Universitatea Rutgers.

Cât de mult ar fi afectat stratul de ozon

Oamenii de știință din anii 1980 au descoperit că fumul provocat de un război nuclear ar răci planeta, blocând lumina soarelui. Rezultatul este cunoscut sub numele de „iarnă nucleară”. Aceștia au mai aflat că un război nuclear ar distruge ozonul din cauza reacțiilor chimice, care implică oxizi de azot produși din mingea de foc creată de o explozie a unei arme nucleare.

În cadrul noului studiu, autorii au explorat cât de mult ar fi afectat ozonul de fotochimia redusă, precum și măsura în care fumul ar proteja suprafața de radiațiile UV. Pentru prima dată, au calculat efectele combinate ale oxizilor de azot, încălzirea stratosferică și fotochimia redusă asupra chimiei ozonului stratosferic și a radiațiilor de suprafață rezultate în urma unui război nuclear global.

Echipa de cercetare a combinat patru modele computerizate avansate bazate pe NCAR:

• Modelul comunitar al sistemului terestru, care simulează climatul global;
  • Modelul climatic comunitar Whole Atmosphere, care simulează regiuni mai înalte ale atmosferei;
  • Modelul de radiații ultraviolete și vizibile troposferice, care calculează lumina disponibilă pentru fotoliză și cantitatea de radiație UV care ajunge la suprafață;
  • Modelul comunitar de aerosoli și radiații pentru atmosfere, care oferă un tratament avansat al particulelor de fum.

Cu ajutorul acestor modele, ei au studiat două scenarii. Un război nuclear regional între India și Pakistan, care ar produce 5 megatone de fum, și un război nuclear global între Statele Unite și Rusia, care ar produce 150 de megatone de fum.

Ce s-ar întâmpla în cazul unui război nuclear global și al unui război nuclear regional

În cazul războiului nuclear global simulările au arătat că injectarea masivă de fum în stratosferă ar răci temperaturile suprafeței prin blocarea razelor solare, ar modifica modelele de precipitații, ar proteja planeta de radiațiile UV, dar ar distruge și stratul protector de ozon. În câțiva ani, fumul s-ar risipi și mult, iar mai multe radiații UV ar ajunge la suprafață.

„Condițiile s-ar schimba dramatic, iar adaptările care ar putea funcționa la început nu vor ajuta pe măsură ce temperaturile se încălzesc și crește radiația UV”, a spus Bardeen.

În cazul unui război nuclear regional, care generează mai puțin fum, radiațiile UV ar crește imediat, în timp ce temperaturile de la suprafață ar scădea și stratul de ozon s-ar recupera treptat, pe măsură ce fumul s-ar risipi.