Home » Știință » Cercetătorii atrag atenția cu privire la fosilele false de pe Marte

Cercetătorii atrag atenția cu privire la fosilele false de pe Marte

Foto: Nasa/ JPL-Caltech/ ASU/ MSSS
Publicat: 25.11.2021

Atunci când căutăm semne de viață pe Marte, trebuie să fim atenți la „fosilele false” care ar putea fi din abundență pe Planeta Roșie, potrivit unui nou studiu.

Roverul marțian Perseverance enumeră, printre obiectivele misiunii sale, o premieră pentru explorarea planetei roșii. Exploratorul robot a fost însărcinat să caute semne ale vieții microbiene antice pe planeta prăfuită și uscată – microfosile minuscule care ar fi dovezi că Marte a fost cândva locuibilă.

Aceasta ar fi într-adevăr o descoperire incredibilă – dar noua lucrare îndeamnă la prudență în interpretarea a ceea ce găsim, atât în ​​această sursă, cât și în cele viitoare, scrie Science Alert.

Fosilele false sunt de fapt formațiuni minerale care seamănă cu fosilele

Potrivit astrobiologului Sean McMahon, de la Universitatea din Edinburgh, și geobiologului Julie Cosmidis, de la Universitatea Oxford din Marea Britanie, oamenii de știință vor trebui să țină cont de zăcămintele minerale non-biologice care seamănă foarte mult cu fosilele false.

Într-o nouă lucrare, cei doi au subliniat zeci de procese non-biologice sau abiotice care pot produce pseudofosile – structuri care arată ca fosilele unor organisme microscopice precum cele care ar fi existat cândva pe Marte.

La un moment dat, un rover de pe Marte va găsi aproape sigur ceva care seamănă mult cu o fosilă, așa că este vital să le distingem cu încredere de structurile și substanțele produse prin reacții chimice. Pentru fiecare tip de fosilă de acolo există cel puțin un proces non-biologic care creează lucruri foarte asemănătoare, așa că există o nevoie reală de a ne îmbunătăți înțelegerea modului în care acestea se formează”, a spus McMahon.

Fosilele false sunt luate drept reale destul de des, în special când vine vorba de planeta Marte

Această noțiune nu este tocmai surprinzătoare. Marte este un motiv foarte bun de pareidolie și pentru conspirații. Tot ce ai nevoie este o piatră cu aspect ciudat și zvonurile apar cu sutele.

Nu este vorba doar de tabloide și de teoreticieni ai conspirației – oamenii de știință au căzut și ei în păcatul fanteziilor planetei Marte. Vă puteți amintiți micologii care au crezut că au găsit ciuperci pe Marte sau de entomologul care credea că a găsit gândaci.

Prin urmare, microfosilele ar putea fi destul de problematice. Chiar și aici, pe Pământ, ne străduim să facem diferența dintre rocile foarte vechi și fosilele microbilor antici.

Dar, dacă intrăm în analiza oricăror potențiale microfosile de pe Marte cunoscând procesele care pot produce fosilele false, avem șanse mai mari de a interpreta cu exactitate ceea ce vedem.

Multe procese fizice asociate cu intemperii și cu depunerea straturilor sedimentare pot produce roci care seamănă dubios de mult cu fosilele.

Un alt mecanism este grădina chimică, în care amestecul de substanțe chimice poate produce structuri care arată biologic. De asemenea, multe tipuri diferite de minerale se pot combina pentru a produce pseudofosile cunoscute sub numele de biomorfe, care arată izbitor de biologice.

Puteți vedea în galeria foto un exemplu de pseudofosilă de grădină chimică.

Chiar și texturile din rocă pot arăta biologic, deoarece organismele pot grava modele sau găuri în piatră. Și rapoartele izotopice ale diferitelor elemente pot părea similare cu rapoartele izotopice din contexte biologice.

Identificând corect pseudofosilele, putem înțelege mai bine și rocile de pe Terra

Din moment ce nu știm ce fel de viață ar fi putut apărea pe Marte – ar putea fi destul de diferită de viața de pe Pământ – și din moment ce, după cum au observat McMahon și Cosmidis, există probabil multe procese necunoscute care pot produce pseudofosile, biologii care caută viața pe Marte vor trebui să fie într-adevăr foarte atenți.

Cercetătorii observă, de asemenea, că mai multe lucrări, poate chiar experimente, în chimia și fizica planetei Marte ar putea dezvălui unele dintre aceste procese necunoscute și ar putea arunca mai multă lumină asupra modului în care ar putea fi produse astfel de formațiuni. Această lucrare ne-ar putea ajuta chiar să înțelegem mai bine înregistrările de roci și fosile ale Pământului.

„Am fost păcăliți în trecut de procese care imită viața. În multe ocazii, obiecte care arătau ca microbi fosili au fost găsite în roci antice de pe Pământ și chiar în meteoriți de pe Marte, dar după o examinare mai profundă s-au dovedit a avea origini non-biologice. Acest articol este o poveste de avertisment în care facem apel la cercetări suplimentare privind procesele care imită viața în contextul lui Marte, astfel încât să evităm să cădem în aceleași capcane iar și iar”, a spus Cosmidis.

Cercetarea a fost publicată în Journal of the Geological Society.

ExoMars ”Rosalind Franklin”, primul rover european care va ajunge pe Marte, a plecat din fabrică pentru a începe testele necesare înainte de lansare