Home » Știință » Noi cercetări arată că un medicament comun inhibă tratamentele pentru cancerul pulmonar

Publicat: 06.12.2021

Un medicament comun folosit pentru a trata refluxul, piroza (arsuri în piept și gât) și ulcerele ar putea diminua eficiența imunoterapiei pentru cancerul pulmonar, potrivit unor noi cercetări.

Publicat în British Journal of Cancer, studiul a investigat impactul inhibitorilor pompei de protoni (IPP) asupra pacienților care primesc tratament pentru cancer pulmonar cu celule non-mici, cel mai comun tip de cancer pulmonar, reprezentând 85% dintre cazuri.

Pacienții au primit fie chimioterapie fie au fost tratați cu o combinație de chimioterapie și atezolizumab, un medicament inhibitor conceput pentru a ajuta sistemul imunitar să ucidă celulele canceroase.

„Aproximativ 30% dintre pacienții cu cancer le folosesc și de obicei pentru perioade îndelungate de timp”

Cercetătorii au descoperit că utilizarea de IPP a fost asociată cu o șansă de supraviețuire mai scăzută în cazul pacienților cu o formă avansată de cancer și care au fost tratați cu atezolizumab și chimioterapie, însă nu și în cazul celor care au primit doar chimioterapie. Studiul a arătat că folosirea de IPP a fost asociată cu o reducere semnificativă a beneficiilor tratamentului cu terapie imunitară.

Autorul coordonator dr. Ash Hopkins de la Institutul de Cercetare Medicală Flinders din Australia a precizat că este important să înțelegem cât mai bine efectele inhibitorilor pompei de protoni.

„Tulburările stomacale și refluxul sunt comune în cazul pacienților cu cancer astfel că folosirea antiacizilor și a inhibitorilor pompei de protoni este comună. Aproximativ 30% dintre pacienții cu cancer le folosesc și de obicei pentru perioade îndelungate de timp”, a spus dr. Hopkins.

„Este îngrijorător faptul că medicamentul este deseori utilizat excesiv sau în mod neadecvat, pentru că este considerat relativ inofensiv, însă cercetările noastre ar putea indică o schimbare pentru această strategie”, a adăugat dr. Hopkins.

Medicamentul poate cauza schimbări semnificative asupra florei intestinale

Inhibitorii pompei de protoni tratează numeroase probleme stomacale prin reducerea producției de acid în pereții stomacului. Studiile recente au arătat că medicamentul poate cauza schimbări semnificative asupra florei intestinale, fapt ce ar putea avea un efect asupra imunoterapiei pentru cancer.

„Atunci când flora intestinală este afectată, abilitatea imunoterapiei de a activa sistemul imunitar poate fi stopată, ceea ce înseamnă că pur și simplu medicamentele nu vor funcționa la fel de bine pentru a lupta împotriva cancerului”, au precizat cercetătorii.

Deși sunt necesare mai multe studii, oamenii de știință spun că ar putea fi momentul pentru ca oncologii să reconsidere folosirea inhibitorilor pompei de protoni.

Un medicament pentru chimioterapie ajută celulele canceroase să invadeze plămânii