Home » Știință » Aproape 90% dintre genele umane sunt menționate în studii despre cancer. De ce este asta o problemă?

Publicat: 02.11.2021

O analiză detaliată a cercetărilor științifice a dezvăluit că aproape 9 din 10 gene umane au fost menționate în cel puțin un studiu despre cancer, iar cele care nu au fost vor fi în următorii ani.

Asta face căutarea de ținte terapeutice mult mai dificilă pentru experți. Cercetările asupra aproape oricărei gene umane și legătura sa cu cancerul poate fi justificată în funcție de studii anterioare, fapt ce poate încetini căutarea pentru cauze genetice reale ale bolii, precum și cauzele genetice implicate în alte afecțiuni medicale.

„Cancerul este cel mai studiat subiect din științele biologice și biomedicale”, a spus João Pedro de Magalhães, microbiolog la Universitatea din Liverpool, Regatul Unit.

„Cu toate acestea, cantitatea imensă de date colectate în privința cancerului înseamnă că există mai multă informație despre genele asociate cancerului decât pentru orice altă boală sau proces”, a adăugat microbiologul.

Majoritatea genelor umane au fost studiate în acest context

Momentan, în jur de 4 milioane din cele peste 30 de milioane de publicații din baza de date PubMed menționează cancerul. Prin comparație, în jur de 350.000 menționează accidentele vasculare cerebrale.

Deși această cantitate uriașă de cercetări despre cancer este utilă pentru dezvoltarea de tratamente, leacuri și o mai bună înțelegere a bolii, analiza sistematică, la scară largă, ar putea fi mai dificilă atunci când vine vorba de legături genetice.

Cu alte cuvinte, o imagine mai clară a genelor care cauzează cancer poate fi pierdută în marea de gene care sunt foarte puțin asociate cu boala în alte moduri, potrivit Science Alert.

Aceste studii nu indică neapărat o asociere cauzală între anumite gene și cancer, însă înseamnă că majoritatea genelor umane au fost studiate în acest context. Asta poate duce la prejudecăți atunci când cercetătorii decid ce să studieze.

Cercetătorii ar trebui să fie conștienți de anumite prejudecăți

Potrivit spuselor lui Magalhães, dacă o genă umană nu a fost asociată deocamdată cancerului, asta este probabil din cauza faptului că nu a fost studiată îndeajuns. Este doar o chestiune de timp până când ajunge pe listă.

Nu există nicio îndoială că studiile care fac legătura între gene și cancer sunt esențiale pentru înțelegerea și tratarea bolii, însă această nouă analiză avertizează că cercetătorii ar trebui să fie conștienți de anumite prejudecăți.

„Într-o lume științifică, în care toate genele pot fi asociate cancerului, provocarea este stabilirea factorilor declanșatori cheie ai cancerului și a țintelor terapeutice mai promițătoare”, a concluzionat Magalhães.

O terapie genetică a permis unui pacient să vadă culori pentru prima oară după mulți ani