Home » Știință » Un medicament pentru cancer, obținut din „fungi de omidă” din Himalaya, a obținut rezultate promițătoare în studiile clinice

Ophiocordyceps sinensis. Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 26.10.2021

Un nou tip de chimioterapie derivat dintr-o moleculă găsită într-o ciupercă din Himalaya s-a dovedit a fi un agent puternic împotriva cancerului, iar în viitor ar putea oferi un nou tratament pentru pacienții care suferă de această boală.

NUC-7738, sintetizat de cercetătorii de la Universitatea Oxford în parteneriat cu NuCana, o companie biofarmaceutică din Regatul Unit, este încât etapele de testare experimentală și nu este disponibil ca medicament împotriva cancerului deocamdată. Însă, rezultatele recente ale testele clinice sunt promițătoare.

Ingredientul activ din agentul NUC-7738 este numit cordycepin, care a fost descoperit pentru prima oară în specia de fungi parazite Ophiocordyceps sinensis (cunoscute, de asemenea, ca „fungi de omidă” pentru că specia ucide și mumifică larvele de molii), este folosit în medicina tradițională din China de sute de ani.

Cei mai valoroși paraziți din lume

Cordycepin, cunoscut și 3′-deoxyadenosine (sau 3′-dA), este o nucleozidă care apare în mod natural, care ar produce o gamă largă de efecte anti-cancer, antioxidante și antiinflamatorii. Tocmai de aceea, acești fungi sunt uneori considerați cei mai valoroși paraziți din lume.

Cordycepin extrasă din O. sinensis are și câteva dezavantaje, inclusiv faptul că este descompusă rapid în sânge de către enzima adenosine deaminase (ADA). De asemenea, ingredientul este absorbit cu greu de celule, ceea ce înseamnă că potența moleculei împotriva celulelor tumorale din corp este diminuată enorm.

Pentru a amplifica potențialul agentului anti-cancer, NUC-7738 profită de numeroase avansuri de inginerie, care îi permit să intre în celule în mod independent.

Spre deosebire de ingredientul cordycepin care apare în mod natural, NUC-7738 nu se bazează pe hENT1 pentru a intra în celule, fiind de asemenea rezistent la descompunerea în sânge, având încorporată o protecție împotriva ADA, potrivit Science Alert.

„Aceste descoperiri susțin faptul că NUC-7738 poate depăși mecanismele de rezistență ale cancerului”

Potrivit unui nou studiu în privința NUC-7738, aceste schimbări fac ca proprietățile anti-cancer ale medicamentului să fie de 40 de ori mai puternice decât cordycepin. Mai mult, rezultatele din primul studiu clinic uman cu NUC-7738 par să fie pozitive până acum. Studiul în faza 1 a început în 2019 și a implicat până acum 28 de pacienți cu tumori rezistente la tratament convențional.

„Aceste descoperiri susțin faptul că NUC-7738 poate depăși mecanismele de rezistență ale cancerului și sprijină continuarea evaluării clinice a ingredientului drept un nou tratament pentru cancer”, au spus cercetătorii.

Deși începutul este promițător, va mai dura o perioadă de timp până când medicamentul va fi disponibil pentru pacienți în afara studiilor clinice.

Un nou tratament pentru cel mai frecvent cancer la ochi