Home » Știință » Sonda InSight trimisă de NASA pe Marte este „pe moarte” după cea mai recentă furtună de praf

Sursa foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 08.02.2022

După ce a acumulat și mai mult praf în urma unei furtuni recente pe Marte, oamenii de știință de la NASA cred că sfârșitul sondei InSight este tot mai aproape.

Deși sonda de aterizare InSight și-a revenit în urma unei furtuni de praf care a avut loc în ianuarie pe Planeta Roșie, acumularea graduală și semnificativă pe panourile solare ale navei spațiale reduce în mod dramatic puterea acesteia. Cercetătorii de la NASA cred că sonda va fi scoasă din uz până la sfârșitul anului 2022.

Așa cum a spus investigatorul principal pentru InSight, Bruce Banerdt, în timpul unei ședințe recente despre misiunea marțiană, furtuna din 7 ianuarie a avut loc „foarte rapid” și „fără avertisment”.

Praful marțian va duce la sfârșitul sondei InSight

Deși sonda InSight a reușit să iasă din „modul de siguranță” după furtună, praful care continuă să-i acopere panourile solare va duce în cele din urmă la sfârșitul navei spațiale.

În vara anului 2021, Banerdt prevestea că praful de pe sonda InSight va duce la scoaterea din uz până în primăvara lui 2022. Această dată a fost amânată acum până la sfârșitul anului, potrivit Futurism.

„Proiecțiile noastre actuale indică faptul că energia va scădea sub necesarul pentru operațiuni în perioada mai-iunie și probabil sub nivelul de supraviețuire cândva în jur de sfârșitul anului”, a spus Banerdt.

Ce a făcut NASA pentru a amâna inevitabilul?

Pentru a amâna inevitabilul, cercetătorii de la NASA au trimis comenzi ingenioase sondei. Astfel, InSight este instruită să colecteze sol marțian, iar în acest timp praful alunecă ușor de pe panourile solare. Deși Banerdt recunoaște că „poate părea nebunesc”, ideea a funcționat, chiar dacă nivelurile de energie au fost crescute cu cel mult 3%.

„Nu avem un glob de cristal, însă, conform estimărilor noastre cele mai optimiste, nu vom mai primi prea multe date științifice după vară. Nava spațială nu va mai rezista mai mult de un an”, a conchis Banerdt.

Un meteorit de pe Marte sugerează că viața ar fi apărut pe Planeta Roșie mult mai târziu