Home » Știință » Nașterile premature ar putea fi prezise cu ajutorul unor noi biomarkeri epigenetici

Publicat: 09.03.2022

O semnătură găsită în celulele obrajilor celor doi părinți poate ajuta la dezvoltarea unui test pentru a determina nașterile premature.

Un astfel de test ar putea ajuta la prevenirea unor astfel de nașteri și a numeroaselor efecte pe care acestea le au asupra sănătății sugarilor, alertând furnizorii de servicii medicale cu privire la necesitatea măsurilor de intervenție timpurie, scrie Medical Xpress.

Într-un studiu publicat pe 1 martie în Scientific Reports, cercetătorii au documentat peste 100 de biomarkeri epigenetici la mamele prematurilor, care erau diferiți de mamele copiilor născuți la termen. Tații au avut mai puțini biomarkeri, dar suficienți pentru a indica un posibil rol patern în nașterea prematură.

Nașterile premature pot fi moștenite genetic

„Semnătura pe care am găsit-o a fost prezentă în toți părinții pe care i-am analizat. Este probabil ca acest lucru să ducă în cele din urmă la un test foarte util. Am folosit celule bucale, care sunt colectate de pe obraz. Este foarte non-invaziv și ușor de făcut”, a spus autorul principal, Michael Skinner, profesor la Școala de Științe Biologice a Universității de Stat din Washington.

Epigenetica este studiul factorilor moleculari și a proceselor din jurul ADN-ului care determină modul în care se comportă genele. Deși sunt independente de secvența ADN-ului, modificările epigenetice, care pot fi cauzate de lucruri precum expunerea la substanțe toxice, alimentația necorespunzătoare și consumul de alcool, pot fi, de asemenea, moștenite.

În ce a constat studiul

În acest studiu, cercetătorii au descoperit că bebelușii prematuri de sex feminin au mai mult de 100 dintre acești biomarkeri, ceea ce indică faptul că tendința de a avea un copil prematur poate fi transmisă. Această capacitate transgenerațională este susținută și de faptul că semnătura se găsește în celulele obrajilor, a spus Skinner.

Dacă o modificare epigenetică este prezentă atât în spermă, cât și în ovul, copilul rezultat va avea acea modificare prezentă în fiecare celulă a corpului său, inclusiv în celulele obrajilor.

Pentru acest studiu, cercetătorii au luat mostre de pe obrajii din două grupuri de triade mamă-tată-copil, la scurt timp după nașterea copiilor. Un grup de 19 triade s-a confruntat cu nașterile premature, iar într-un alt grup, de 21 de triade, copiii au fost născuți la termen.

Analiza epigenetică a evidențiat semnătura la mame, tați și copii prematuri de sex feminin, dar niciuna la sugarii prematuri de sex masculin.

Acesta este un studiu de demonstrare a conceptului, iar cercetătorii notează că următorul pas ar fi testarea acestei descoperiri cu un număr mai mare de părinți și copii.

Problemele asociate nașterilor premature

Nașterile premature înainte de 37 de săptămâni de gestație pot fi fatale pentru sugari, iar mulți dintre cei care supraviețuiesc se confruntă cu o serie de probleme de sănătate, dintre care unele îi pot urmări toată viața, inclusiv dizabilități cognitive și probleme cardiovasculare.

Există mulți factori de risc care pot provoca nașterea prematură, cum ar fi o sarcină gemelară sau multiplă și starea de hipertensiune arterială cunoscută sub numele de preclampsie, dar unele nașteri timpurii sunt neașteptate.

Realizarea unui test de diagnosticare în primul termen al sarcinii poate permite îngrijitorilor să ia măsuri pentru a întârzia sau pentru a preveni o naștere prematură, a spus Skinner.

Laboratorul lui Skinner a publicat anterior studii privind alți potențiali biomarkeri epigenetici, inclusiv unul pentru autism și artrita reumatoidă, deschizând calea pentru tratamente timpurii.

„Deși este posibil să nu putem remedia problema, dacă știm datorită acestor diagnostice că ea va apărea, o putem trata. Acest lucru ar putea ajuta la trecerea de la medicina reacționară la medicina preventivă”, a spus Skinner.

Mecanismul prin care oamenii detectează mirosurile neplăcute, identificat de cercetători