Home » Știință » Astronomii au descoperit o nouă exoplanetă de mărimea lui Jupiter

Astronomii au descoperit o nouă exoplanetă de mărimea lui Jupiter

Publicat: 29.03.2022

Cu ajutorul telescopului spațial Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) al NASA, astronomii de la Universitatea din Pennsylvania au detectat o nouă lume de mărimea lui Jupiter.

Exoplaneta nou descoperită, desemnată TOI-3757 b, este puțin mai mare decât Jupiter, dar mai puțin masivă decât cea mai mare planetă a Sistemului Solar.

TESS efectuează o cercetare a aproximativ 200.000 dintre cele mai strălucitoare stele din apropierea Soarelui cu scopul de a căuta exoplanete în tranzit. Acesta a identificat peste 5.400 de exoplanete candidate, dintre care 199 au fost confirmate până în prezent.

Un grup de astronomi, condus de Shubham Kanodia de la Universitatea din Pennsylvania, a raportat că a identificat un semnal de tranzit în curba de lumină a unei stele pitice M, cunoscută sub numele de TOI-3757. Natura planetară a acestui semnal a fost confirmată de observațiile ulterioare, raportează Phys.org.

La ce distanță se află exoplaneta de Pământ?

TOI-3757 b are o rază de aproximativ 1,09 raze Jupiter, în timp ce masa sa este de aproximativ 0,268 mase Jupiter. Acest lucru o face să fie planeta cu cea mai mică densitate care orbitează în jurul unei pitice M cunoscută până în prezent.

Exoplaneta orbitează în jurul gazdei sale la fiecare 3,44 zile. Temperatura de echilibru a acestei lumi extraterestre este estimată la aproximativ 500 de grade Celsius.

Situată la aproximativ 578 de ani-lumină de Pământ, steaua mamă TOI-3757 este o pitică M, cu aproximativ 37% mai mică și mai puțin masivă decât Soarele. Se estimează că are o vârstă de 7,1 miliarde de ani, iar temperatura sa se situează la un nivel de 3.639 grade Celsius.

Exoplaneta este puțin mai mare decât Jupiter

Încercând să explice densitatea scăzută a lui TOI-3757 b, autorii studiului, publicat în arXiv, oferă două dintre cele mai plauzibile ipoteze.

Aceștia presupun că metalicitatea scăzută a piticului M ar putea fi responsabilă de declanșarea întârziată a acumulării de gaz, înainte ca disiparea discului protoplanetar să se producă. Totodată, ar putea fi rezultatul unui mecanism de evoluție în care încălzirea provoacă umflarea planetei datorită orbitei sale ușor excentrice.

Cercetătorii au adăugat că cel de-al doilea scenariu ar putea fi verificat prin măsurarea nivelurilor de metan și amoniac. Un astfel de studiu ar ajuta la constrângerea temperaturii interioare a lui TOI-3757, ceea ce poate oferi informații despre o potențială încălzire prin maree.

Astronomii au detectat atracția gravitațională exercitată de o exoplanetă care orbitează două stele