Home » Știință » Astronomii au detectat atracția gravitațională exercitată de o exoplanetă care orbitează două stele

Publicat: 01.03.2022

Astronomii au observat, pentru prima dată, atracția gravitațională exercitată de o exoplanetă care orbitează două stele, asemănătoare planetei din Războiul Stelelor, Tatooine.

Este prima dată când s-a observat atracția gravitațională pe care o exercită o astfel de exoplanetă asupra uneia dintre stelele sale gazdă, oferindu-ne un nou instrument pentru a cerceta și explora aceste lumi exotice.

Exoplaneta în sine nu este o descoperire nouă. Se numește Kepler-16b, se află la 245 de ani-lumină distanță, iar descoperirea sa a fost anunțată în 2011.

A fost salutată ca fiind prima detectare confirmată și fără echivoc a unei exoplanete care se învârte în jurul a două stele, pe ceea ce numim o orbită circumbinară, scrie ScienceAlert.

Cum observă astronomii prezența unei exoplanete?

În acest caz, o echipă condusă de astronomul Amaury Triaud de la Universitatea din Birmingham, Marea Britanie, a vrut să vadă dacă poate detecta sistemul planetar prin intermediul oscilației uneia dintre stelele sale, o tehnică cunoscută sub numele de viteză radială.

Exoplaneta Kepler 16b. Credit: NASA/JPL-Caltech

Atunci când căutăm exoplanete, există o serie de metode diferite, dar două sunt cele mai populare. De departe, cea mai prolifică metodă este ceea ce numim „metoda tranzitului”. Un telescop spațial va privi fix o porțiune de cer, căutând scăderi foarte slabe și regulate în lumina stelelor.

A doua metodă utilizată este metoda vitezei radiale, care se bazează pe complexitatea gravitațională a unui sistem planetar. Fiecare planetă își exercită propria influență gravitațională asupra stelei, făcând ca aceasta să se clatine puțin. Soarele face și el acest lucru, fiind influențat în primul rând de Jupiter.

Kepler-16b are o treime din masa lui Jupiter

Această mișcare modifică lumina observată de la stea. Atunci când steaua se îndepărtează, lungimile de undă se întind și cresc ușor spre partea roșie a spectrului. Când se apropie, lungimile de undă se comprimă și se deplasează spre partea albastră a spectrului. Astronomii pot folosi aceste modificări pentru a detecta prezența unei exoplanete pe orbită.

Anterior, acest lucru fusese realizat doar pe stele unice. Stelele binare sunt o perspectivă complicată, deoarece ele orbitează una în jurul celeilalte, au mișcări mult mai mari în spațiu, ceea ce face ca detectarea atracției gravitaționale mult mai mici a oricărei exoplanete care orbitează să fie mai dificilă.

Pentru a ocoli problemele apărute în urma încercării de a desluși spectrele a două stele strălucitoare, echipa a vizat un sistem cu o stea strălucitoare și o stea mult mai slabă. Telescopul de 1,93 metri de la Observatorul Haute-Provence din Franța a detectat un semnal de viteză radială de la cea mai strălucitoare dintre cele două stele.

Astronomii analizează modul în care se formează aceste lumi

Măsurătorile vitezei radiale arată cât de mult se mișcă o stea, ceea ce le poate oferi astronomilor măsurători precise ale uneia dintre proprietățile cheie ale unei exoplanete – masa acesteia.

Măsurătorile echipei au arătat că Kepler-16b are o masă de aproximativ o treime din cea a lui Jupiter, ceea ce corespunde estimărilor anterioare.

Aceste informații ne-ar putea ajuta să ne dăm seama cum se formează lumile circumbinare, ceea ce este dificil de explicat cu modelele actuale de formare a planetelor. În jurul unei singure stele, se crede că un disc de praf și gaz, numit disc protoplanetar – rămas de la formarea stelei – se adună în aglomerări care formează planete.

Astfel, echipa speră ca munca lor să deschidă calea pentru viitoarele detecții, și chiar descoperiri, de lumi circumbinare.

Cercetarea a fost publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

O exoplanetă în formă de minge de rugby, descoperită cu ajutorul telescopului CHEOPS