Home » Știință » Descoperire fără precedent. Au fost detectați nori pe o exoplanetă îndepărtată

Descoperire fără precedent. Au fost detectați nori pe o exoplanetă îndepărtată

Credit foto: Unsplash / Sangga Rima Roman Selia
Publicat: 24.09.2021

Oamenii de știință au folosit date de la mai multe telescoape pentru a detecta nori pe o exoplanetă gigantică gazoasă aflată la aproximativ 520 de ani lumină de Pământ.

Datorită detaliilor, ei au deslușit altitudinea norilor și structura atmosferei superioare, cu cea mai mare precizie de până acum, potrivit Science Alert.

Exoplaneta în cauză este WASP-127b, descoperită în 2016, și este fierbinte, orbitând atât de aproape de steaua ei încât anul său este de numai 4,2 zile. Exoplaneta măsoară numai 0,16 din masa lui Jupiter.

Aceasta înseamnă că atmosfera sa este subțire și fragilă, perfectă pentru analizarea conținutul pe baza luminii care trece prin ea din steaua gazdă a exoplanetei.

În acest context, o echipă de cercetători condusă de astronomul Romain Allart de la Universitatea din Montreal,  Canada, a combinat date în infraroșu de la telescopul spațial Hubble și date optice de la instrumentul ESPRESSO al telescopului terestru Very Large Telescope (VLT), pentru a cerceta atmosfera WASP-127b.

Lucrurile ciudate descoperite în timpul cercetării

Compoziția atmosferelor exoplanetare este greu de descoperit. Când lumina stelelor trece prin atmosfera exoplanetei, lungimile de undă din spectru pot fi absorbite de diferite elemente. Aceste denumiri, cunoscute ca linii de absorbție, pot fi decodate pentru a vedea ce se află în acea atmosferă. Așa a procedat și Allart și echipa sa, folosind date de absorbție de înaltă rezoluție pentru a reduce altitudinea norilor la un strat de nori surprinzător de scăzut, cu presiune atmosferică între 0,3 și 0,5 milibari.

exoplaneta wasp 127b
Credit foto: David Ehrenreich/Université de Genève, Romain Allart/Université de Montréal

„Nu știm compoziția norilor, cu excepția faptului că nu sunt compuși din picături de apă ca pe Pământ. Suntem, de asemenea, nedumeriți de ce sodiul se găsește într-un loc neașteptat de pe această planetă”, a spus Allart.

Cercetarea a descoprit câteva lucruri ciudate despre modul în care WASP-127b orbitează steaua gazdă. În Sistemul Solar, toate planetele orbitează în direcția rotației Soarelui, într-un plan mai mult sau mai puțin plat în jurul ecuatorului Soarelui. Acest lucru se datorează modului în care s-a format Sistemul Solar.

WASP-127b orbitează nu doar în direcția opusă rotației stelei sale, ci și în jurul polilor stelei. Se crede că sistemul are o vechime de aproximativ 10 miliarde de ani, ceea ce înseamnă că se întâmplă cu siguranță ceva ciudat în acel cartier special.