Home » Știință » O exoplanetă în formă de minge de rugby, descoperită cu ajutorul telescopului CHEOPS

Sursa foto: European Space Agency (ESA)
Publicat: 13.01.2022

O exoplanetă de tip „Jupiter fierbinte” este foarte îndepărtată și seamănă mai mult cu o minge de rugby decât cu o sferă obișnuită, spun cercetătorii într-un nou studiu revoluționar.

Forma ciudată de minge de rugby a exoplanetei ultrafierbinte WASP-103b, care se află la mai mult de 1.000 de ani-lumină depărtare de Pământ, se datorează faptului că planeta este alungită de forțele gravitaționale ale stelei sale părinte, potrivit noilor cercetări.

WASP-103b a fost descoperită în 2014. Exoplaneta este considerată un „Jupiter fierbinte” deoarece orbitează în jurul stelei sale părinte doar într-o singură zi pământești, astfel ajungând extrem de aproape de radiația stelei și de gravitația puternică.

Exoplaneta de tip „Jupiter fierbinte” are maree foarte mari

Forțele puternice de maree induse în planetă sunt similare cu mareele pe care Luna le induce în oceanele noastre de pe Pământ, dar într-un mod mult mai extrem, potrivit unui comunicat al Universității din Geneva.

„Din cauza apropierii mari de steaua sa, bănuiam deja că pe planetă sunt produse maree foarte mari, dar nu am putut verifica acest lucru”, spune coautorul studiului Yann Alibert, profesor de astrofizică la Universitatea din Berna, din Elveția.

Noile observații ale WASP-103b au fost efectuate cu ajutorul CHAracterizing ExOPlanets Satellite (CHEOPS), un telescop spațial european care a fost lansat în decembrie 2019.

Cercetătorii au folosit, de asemenea, observațiile anterioare făcute de telescopul spațial Hubble al NASA și telescopul spațial Spitzer, care a colectat informații despre mai multe „tranzituri” sau treceri ale planetei prin fața stelei sale, din perspectiva Terrei.

„După ce am observat mai multe așa-numite tranzituri, am putut măsura deformația. Este incredibil că am reușit să facem asta, este prima dată când se face o astfel de analiză”, spune alt autor al studiului, Babatunde Akinsanmi, cercetător la Universitatea din Geneva.

Tranziturile le-au permis oamenilor de știință să studieze interiorul planetei, care sugerează că este similar cu cel al lui Jupiter din propriul nostru Sistem Solar, scrie Space.com.

Cercetătorii pot studia astfel compoziția unei planete

Savanții au folosit un parametru numit „numărul lui Love” (numit după matematicianul britanic Augustus E. H. Love) pentru a arăta cum este distribuită masa în exoplaneta WASP-103b, deși echipa a spus că sunt necesare mai multe observații pentru a identifica numărul cu precizie.

„Rezistența unui material la deformare depinde de compoziția sa. Putem vedea mareele de pe Pământ doar în oceane. Partea stâncoasă nu se mișcă atât de mult. Prin urmare, măsurând cât de mult este deformată planeta, putem determina cât de multă rocă, gaz sau apă are în compoziție”, a spus Akinsanmi.

Echipa a adăugat că speră să facă mai multe observații cu CHEOPS, dar și cu telescopul spațial James Webb, recent lansat de NASA, pentru a restrânge și mai mult numărul Love și deformarea mareelor ​​asociate și structura internă a WASP-103b.

„Acest lucru ne-ar îmbunătăți înțelegerea acestor așa-numiți Jupiteri fierbinți și ar permite o comparație mai bună între ei și planetele gigantice din Sistemul Solar”, a spus coautorul studiului Monika Lendl, profesor de astronomie la Universitatea din Geneva, despre beneficiul oricăror observații viitoare pe care echipa le poate obține despre exoplaneta de tip „Jupiter fierbinte” WASP-103b.

Noul studiu a fost publicat în ediția din ianuarie 2022 a revistei Astronomie și Astrofizică. Acesta a fost condus de Susana Barros, cercetător la Institutul de Astrofizică și Știință Spațială din Portugalia.

Roverul Yutu-2 al Chinei s-a apropiat de „Cubul de pe Lună” și a dezvăluit ce este cu adevărat