Home » Știință » O nouă parte a corpului a fost descoperită. Unde se ascundea aceasta?

O nouă parte a corpului a fost descoperită. Unde se ascundea aceasta?

Publicat: 12.04.2022

Cercetătorii au descoperit în plămânii umani o nouă celulă nemaivăzută până acum, care joacă un rol vital în funcționarea sistemului respirator.

Oamenii de știință au descoperit un nou tip de celulă care se ascunde în interiorul pasajelor delicate și ramificate din plămânii umani. Celulele nou descoperite joacă un rol vital în menținerea funcționării corecte a sistemului respirator și ar putea chiar inspira noi tratamente pentru a inversa efectele anumitor boli legate de fumat, potrivit unui nou studiu.

Celulele, cunoscute sub numele de celule secretoare ale căilor respiratorii (RAS), se găsesc în pasajele mici și ramificate, cunoscute sub numele de bronhiole, care sunt prevăzute cu alveole, micii saci de aer care schimbă oxigen și dioxid de carbon cu fluxul sanguin.

Noile celule RAS sunt similare celulelor stem, fiind capabile să repare celulele alveolelor deteriorate și să se transforme în altele noi, potrivit LiveScience.

Noi tratamente pentru bolile legate de fumat

Echipa a prelevat mostre de țesut pulmonar de la donatori umani sănătoși și a analizat genele din cadrul celulelor individuale, ceea ce a scos la iveală celulele RAS, necunoscute anterior.

Echipa a găsit celule RAS și la dihorii, al căror sistem respirator este mai asemănător cu cel al oamenilor decât cel al șoarecilor. Ca urmare, cercetătorii suspectează că majoritatea mamiferelor de dimensiuni egale sau mai mari sunt susceptibile de a avea celule RAS în plămâni, a declarat pentru Live Science autorul principal Edward Morrisey, profesor la Universitatea din Pennsylvania.

Celulele RAS îndeplinesc două funcții principale în plămâni. În primul rând, secretă molecule care mențin mucoasa fluidă de-a lungul bronhiolelor, ajutând la prevenirea colapsului micilor căi respiratorii și la maximizarea eficienței plămânilor.

Ce funcții îndeplinesc celulele în plămâni?

În al doilea rând, pot acționa ca celule progenitoare pentru celulele alveolare de tip 2 (AT2), un tip special de alveole care secretă o substanță chimică utilizată pentru a repara alte alveole deteriorate.

„Celulele RAS sunt ceea ce noi am numit progenitori facultativi”, a spus Morrisey. „Asta înseamnă că acționează atât ca celule progenitoare, cât și ca celule cu rol funcțional, important în menținerea sănătății căilor respiratorii”. Acest lucru înseamnă că celulele RAS joacă un rol vital în menținerea sănătății plămânilor, a adăugat el.

Cercetătorii cred că celulele RAS pot juca un rol-cheie în bolile legate de fumat, cum ar fi boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC). BPOC este rezultatul inflamației căilor respiratorii din interiorul plămânilor, care poate fi cauzată de fumat și, ocazional, de poluarea aerului, potrivit Mayo Clinic.

Inflamația căilor respiratorii face ca plămânilor să le fie mai greu să preia în mod corespunzător suficient oxigen. Ca urmare, BPOC are simptome similare cu cele ale astmului.

Celulele joacă un rol vital în menținerea sănătății plămânilor

În fiecare an, peste 3 milioane de persoane din întreaga lume mor din cauza BPOC, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.

În teorie, celulele RAS ar trebui să prevină sau cel puțin să atenueze efectele BPOC prin repararea alveolelor deteriorate. Cu toate acestea, cercetătorii suspectează că fumatul poate deteriora, sau chiar distruge complet, noile celule, ceea ce duce la apariția unor boli precum BPOC.

Pacienților li se prescriu adesea medicamente antiinflamatorii sau terapie cu oxigen pentru a le ușura simptomele. Cu toate acestea, sunt doar soluții temporare și nu fac nimic pentru a inversa deteriorarea plămânilor. Celulele RAS ar putea fi folosite pentru a îmbunătăți tratamentele sau chiar pentru a vindeca BPOC, dacă cercetătorii pot exploata în mod corespunzător proprietățile regenerative ale acestor celule.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

Donatorul universal de plămâni, un nou motiv de speranță pentru bolnavi