Home » Știință » Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante

Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante

Publicat: 24.05.2022

Care sunt barierele ce opresc adoptarea în masă a mașinilor electrice? Deși principalele obstacole financiare și tehnologice au fost înlăturate, cota de piață acestora are mult loc de creștere.

Într-un studiu recent, o echipă de la Universitatea din Geneva (UNIGE) a investigat factorii cognitivi care opresc răspândirea mașinilor electrice.

Cercetătorii au descoperit că proprietarii de mașini subestimează în mod sistematic autonomia vehiculelor electrice necesară pentru a-și satisface nevoile zilnice. Aceste rezultate, publicate în Nature Energy, deschid noi căi pentru a accelera electrificarea mobilității, pe lângă abordările convenționale.

Creșterea gazelor cu efect de seră din atmosferă este una dintre principalele cauze ale încălzirii globale. Printre aceste gaze se numără bine-cunoscutul dioxid de carbon; sectorul transporturilor este principalul vinovat de emisiile acestui gaz.

Vehiculele ce utilizează combustibili fosili dau aproape 18% din emisiile globale de CO2. Prin urmare, electrificarea parcului de vehicule a devenit una dintre provocările majore ale tranziției energetice.

Răspândirea mașinilor electrice este blocată doar de mintea oamenilor

Numărul de vehicule electrice este în creștere în multe țări. Cu toate acestea, mașinile electrice sunt încă departe de a avea cota de piață care ar permite o reducere semnificativă a emisiilor din traficul rutier.

În 2020, acestea reprezentau doar 1% din flota globală de vehicule, incluzând vehiculele hibride. Pentru a îndeplini obiectivele climatice pentru 2030, această proporție trebuie să atingă cel puțin 12%.

Acum că principalele bariere financiare și tehnologice au fost înlăturate (prețuri de achiziție mai accesibile, stimulente financiare, rețea mai densă de stații de încărcare), ce factori mai blochează răspândirea mașinilor electrice la scară largă? O mare parte a răspunsului constă în prejudecățile cognitive ale șoferilor.

„Până acum, inițiativele legate de tranziția energetică s-au concentrat, în general, pe barierele tehnologice și financiare din calea realizării lor. Factorii psihologici au primit foarte puțină atenție. Cu toate acestea, multe studii arată că indivizii nu adoptă automat comportamentele cele mai benefice pentru ei sau societate, adesea din cauza lipsei de acces la informații complete”, explică Mario Herberz, autor al studiului, de la UNIGE.

Prejudecăți majore

Intervievând peste 2.000 de șoferi de mașini din diferite medii și de diferite vârste din Germania și Statele Unite, oamenii de știință de la UNIGE au identificat sursa distorsiunilor cognitive care îi împiedicau pe oameni să treacă la un vehicul electric.

„Am observat că participanții au subestimat în mod sistematic compatibilitatea capacității bateriilor disponibile în prezent cu nevoile lor reale”, spune Tobias Brosch, potrivit TechXplore.

Cu alte cuvinte, consumatorii cred în mod greșit că autonomia bateriilor actuale nu este suficientă pentru a-și acoperi călătoriile zilnice. Această subestimare este substanțială, cercetătorii estimând-o la aproximativ 30%.

„Pentru a-i liniști pe oameni, soluția nu este doar densificarea rețelei de stații de încărcare sau creșterea dimensiunii bateriilor, care necesită resurse mai rare precum litiu și cobalt. Soluția constă și în furnizarea de informații adaptate nevoilor concrete ale șoferilor; acestea vor reduce îngrijorarea și vor crește probabilitatea ca ei să treacă la un vehicul electric”, explică Mario Herberz.

Ce autonomie are un vehicul electric?

Echipa de cercetare a descoperit că peste 90% din călătoriile cu mașina ar putea fi efectuate cu vehicule cu o autonomie de 200 de kilometri, o autonomie modestă pentru bateriile disponibile în prezent.

„Tendința este de a crește performanța, dar am observat că o autonomie mai mare, de peste 300 de kilometri de exemplu, nu crește potrivirea cu nevoile zilnice. Aceasta ar avea doar un impact minim asupra numărului de călătorii suplimentare care pot fi finalizate cu o singură încărcare. Creșterea dimensiunii bateriilor nu este un element cheie în tranziția energetică”, spune Mario Herberz.

Această cercetare, finanțată parțial de Oficiul Federal Elvețian pentru Energie, demonstrează importanța factorilor psihologici și a accesului la informații relevante în implementarea tranziției energetice. Studiul deschide noi căi pentru promovarea electrificării mobilității cu intervenții informate științific, ca o completare a abordărilor convenționale.

Vă recomandăm să citiți și:

Fizicienii au găsit o modalitate de a declanșa strălucirea ciudată a accelerării la viteza Warp

Durata de viață a bateriilor poate fi acum prezisă cu ajutorul învățării automate

Servicii medicale pe calea aerului? Dronele au transformat livrările de sânge într-o țară africană

Metalul-cameleon tocmai a fost inventat. La ce folosește?

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Test de cultură generală. De ce pisicile dorm atât de mult?
Test de cultură generală. De ce pisicile dorm atât de mult?
O teorie bizară spune că în Univers există un singur electron
O teorie bizară spune că în Univers există un singur electron
Tulburătoare și Înălțătoare discuția dintre Ana Blandiana și Adrian Artene | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Tulburătoare și Înălțătoare discuția dintre Ana Blandiana și Adrian Artene | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Suedia a adoptat o lege prin care este redusă vârsta de schimbare a sexului
Suedia a adoptat o lege prin care este redusă vârsta de schimbare a sexului
2023 a fost cel mai bun an pentru bănci din istoria României
2023 a fost cel mai bun an pentru bănci din istoria României
Unde se află prima cabană montană construită în România?
Unde se află prima cabană montană construită în România?
Anghel Saligny, inginerul care a testat cu preţul vieţii podul de la Cernavodă
Anghel Saligny, inginerul care a testat cu preţul vieţii podul de la Cernavodă
Un traseu popular din Barcelona, șters de pe Google și Apple Maps din cauza turiștilor prea mulți
Un traseu popular din Barcelona, șters de pe Google și Apple Maps din cauza turiștilor prea mulți
Programul spațial civil al Chinei este de fapt militar, avertizează NASA
Programul spațial civil al Chinei este de fapt militar, avertizează NASA
Ce înseamnă boală transmisă prin aer? OMS și 500 de experți au căzut în sfârșit de acord
Ce înseamnă boală transmisă prin aer? OMS și 500 de experți au căzut în sfârșit de acord
28 de angajați Google, concediați după ce au protestat față de un acord încheiat cu Guvernul Israelului
28 de angajați Google, concediați după ce au protestat față de un acord încheiat cu Guvernul Israelului
Gazul înghețat de pe Uranus și Neptun ne-ar putea spune cum s-au format aceste planete
Gazul înghețat de pe Uranus și Neptun ne-ar putea spune cum s-au format aceste planete
Cel mai bizar vulcan de pe Pământ, poate chiar din Sistemul Solar, este o anomalie
Cel mai bizar vulcan de pe Pământ, poate chiar din Sistemul Solar, este o anomalie
Un râs îngropat alături de patru câini, datând din Epoca Romană, îi nedumerește pe arheologi
Un râs îngropat alături de patru câini, datând din Epoca Romană, îi nedumerește pe arheologi
Corpul nu vrea de fapt să îmbătrânească, arată prima hartă a mușchilor umani
Corpul nu vrea de fapt să îmbătrânească, arată prima hartă a mușchilor umani
Știința confirmă: îmbrățișările pot alina durerea, anxietatea și depresia!
Știința confirmă: îmbrățișările pot alina durerea, anxietatea și depresia!
Test de cultură generală. Roșiile sunt fructe sau legume?
Test de cultură generală. Roșiile sunt fructe sau legume?
Companiile de Inteligență Artificială încearcă să-l construiască pe Dumnezeu, spune un director european
Companiile de Inteligență Artificială încearcă să-l construiască pe Dumnezeu, spune un director european