Home » Știință » Cercetătorii cred că au aflat ce anume cauzează furtunile de praf de pe Marte

Cercetătorii cred că au aflat ce anume cauzează furtunile de praf de pe Marte

Foto: NASA/ JPL-Caltech/ Cornell/ ASU
Publicat: 25.05.2022

Furtunile de praf de pe Marte sunt bine cunoscute și uneori pot ajunge să cuprindă întreaga planetă. Însă nu este tocmai clar ce anume le cauzează.

În iunie 2018, furtunile de praf au devenit atât de severe încât au acoperit aproape toată suprafața planetei, făcând ca NASA să piardă contactul cu Opportunity, ceea ce s-a dovedit a fi fatal pentru rover.

Înțelegând furtunile de praf de pe Marte și ce anume le provoacă, ne putem asigura că misiunile robotice alimentate cu energie solară continuă să funcționeze și că viitoarele misiuni cu echipaj pot rămâne în siguranță.

Ce cauzează furtunile de praf de pe Marte?

Oamenii de știință caută schimbări sezoniere (adică modificări ale energiei solare absorbite și creșteri ale temperaturii) care să declanșeze furtunile de praf și să le facă să se combine și să crească, scrie Science Alert.

Potrivit unui studiu recent realizat de cercetătorii de la Universitatea din Houston, acestea ar putea rezulta din dezechilibre energetice sezoniere în cantitatea de energie solară absorbită și eliberată de planetă.

Aceste descoperiri ar putea duce la o nouă înțelegere a climei și atmosferei Planetei Roșii.

Cercetarea a fost condusă de Ellen Creecy, doctorand la Departamentul de Științe ale Pământului și Atmosferice (EAS) de la Universitatea din Houston, ca parte a tezei sale de doctorat.

I s-au alăturat dr. Xun Jiang și dr. Liming Li (consilierii ei de teză la EAS), precum și cercetători de la Centrul de zbor spațial Goddard NASA, Laboratorul de propulsie cu reacție al NASA și Asociația de Cercetare Spațială a Universităților (USRA) de la Institutul Planetar Lunar (LPI).

Au fost folosite date de la mai multe instrumente

Termenul „buget de energie radiantă” se referă la cantitatea de energie solară pe care o planetă o absoarbe de la Soare și o radiază în exterior sub formă de căldură. Aceasta este o măsură fundamentală pentru caracterizarea climei și a ciclurilor meteorologice ale unei planete.

Pentru studiu, echipa a combinat observații de la mai multe misiuni, printre care Mars Global Surveyor (MGS), roverul Curiosity și aterizatorul InSight.

Acest lucru le-a permis să facă un model cu clima planetei și să estimeze cantitatea de energie emisă la nivel global în funcție de sezon, incluzând furtunile de praf de pe Marte.

„Una dintre cele mai interesante descoperiri este că excesul de energie (mai multă energie absorbită decât produsă) ar putea fi unul dintre mecanismele care generează furtunile de praf de pe Marte”, a spus Creecy.

Atunci când Telescopul Spațial Hubble a fotografiat Marte în iunie 2001, începutul unei furtuni a fost surprins apărând în uriașul bazin Hellas și o altă furtună a fost văzută la calota polară nordică.

Ce au descoperit oamenii de știință?

Rezultatele au revelat variații sezoniere și zilnice puternice ale cantității de energie solară radiată de Marte.

Mai exact, cercetătorii au găsit dovezi ale unui dezechilibru energetic puternic de aproximativ 15,3% între anotimpurile lui Marte, în comparație cu 0,4% pe Pământ. Ei au mai descoperit că, în timpul furtunii de praf din 2001, care a înconjurat planeta, cantitatea de energie emisă la nivel global a scăzut cu 22% în timpul zilei, dar a crescut cu 29% în timpul nopții.

„Rezultatele noastre care arată dezechilibre energetice puternice sugerează că modelele numerice actuale ar trebui revizuite, deoarece acestea presupun de obicei că energia radiantă a lui Marte este echilibrată între anotimpurile. În plus, rezultatele noastre evidențiază legătura dintre furtunile de praf și dezechilibrele energetice și, astfel, pot oferi noi perspective asupra generării furtunilor de praf de pe Marte”, a explicat Dr. Germán Martínez, de la USRA al LPI.

Furtunile de praf de pe Marte oferă o mai bună înțelegere a propriei planete

Combinate cu modele numerice ale climei planetei Marte, rezultatele echipei ar putea îmbunătăți înțelegerea noastră asupra climei marțiene și a circulațiilor atmosferice. Acest lucru va fi deosebit de important pentru viitoarele misiuni cu echipaj pe Marte, pe care NASA și China speră să le lanseze în următorul deceniu.

Mai mult, aceste descoperiri ar putea îmbunătăți înțelegerea noastră asupra climei Pământului prin prezicerea modului în care s-ar putea comporta mediul nostru în viitor. Ca întotdeauna, aflarea mai multor informații despre alte medii planetare va duce invariabil la o mai bună înțelegere a planetei noastre.

Lucrarea care descrie descoperirile lor, „Mars’ emitted energy and seasonal energy imbalance”, a apărut în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Universul nostru ar putea avea „ziduri invizibile“ care acționează ca granițe între galaxii

Cum sună Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre?

Gravitația mai puternică din Universul timpuriu ar putea rezolva o enigmă cosmologică