Home » Știință » Comoara din arhivă. Telescopul Spațial Hubble a dezvăluit peste 1.000 de noi asteroizi

Publicat: 18.05.2022
Credit: NASA/ESA HST, Melina Thévenot

Cercetătorii au descoperit peste 1.700 de trasee de asteroizi în datele arhivate de Hubble din ultimii 20 de ani. În timp ce mulți dintre asteroizi erau cunoscuți anterior, peste 1.000 nu erau. Aceștia ar putea deține indicii valoroase despre istoria Sistemului Solar.

Pe măsură ce timpul trece și tot mai multe telescoape efectuează observații, datele de arhivă combinate ale acestora continuă să crească. Uneori, în aceste date se ascund descoperiri care așteaptă noi instrumente analitice înainte de a fi dezvăluite. Este ceea ce s-a întâmplat în cadrul unui efort numit Hubble Asteroid Hunter.

În 2019, un grup de astronomi a lansat Hubble Asteroid Hunter, un proiect științific pe platforma Zooniverse. Scopul lor a fost de a cerceta datele Hubble pentru a găsi noi asteroizi.

Astronomii au publicat rezultatele proiectului lor într-o nouă lucrare din revista Astronomy and Astrophysics. Autorul principal este Sandor Kruk de la Institutul Max Planck pentru Fizică Extraterestră, notează ScienceAlert.

„Gunoiul unui astronom poate fi comoara altui astronom”

Datele pe care le-au căutat au fost în mare parte rezultate din alte eforturi de observare care nu se concentrau pe asteroizi. „Gunoiul unui astronom poate fi comoara altui astronom”, a declarat Kruk într-un comunicat de presă.

Proiectul a examinat peste 37.000 de imagini Hubble. Acestea au fost realizate între 30 aprilie 2002 și 14 martie 2021 cu Advanced Camera for Surveys și Wide Field Camera 3 de la bordul Telescopului Spațial Hubble. Cele mai multe imagini sunt expuneri lungi de 30 de minute, astfel încât urmele de asteroizi apar ca niște dungi curbate.

Credit: ESA/Hubble & NASA, S. Kruk (ESA/ESTEC), Hubble Asteroid Hunter citizen science team, M. Zamani

„Din cauza orbitei și mișcării Hubble, dungile apar curbate în imagini, ceea ce face dificilă clasificarea urmelor de asteroizi – sau, mai degrabă, este dificil să îi spui unui computer cum să le detecteze automat”, a explicat Sandor Kruk. „Prin urmare, am avut nevoie de voluntari pentru a face o clasificare inițială, pe care am folosit-o apoi pentru a antrena un algoritm de învățare automată.”

Astfel, 11.482 de voluntari au participat la clasificarea imaginilor. Aceștia au furnizat 1488 de clasificări pozitive în aproximativ 1% din imagini.

Indicii despre populația de asteroizi din Sistemul nostru Solar

Munca cetățenilor a antrenat un algoritm de învățare automată pentru a căuta rapid și precis restul imaginilor. Algoritmul a contribuit cu alte 900 de detecții pentru un total de 2487 de potențiale urme de asteroizi în datele Hubble.

Trei dintre autorii lucrării, inclusiv autorul principal Sandor Kruk, au analizat rezultatele, ceea ce a dus la 1701 trasee găsite în 1316 imagini Hubble. Aproximativ o treime erau asteroizi cunoscuți, rămânând 1031 de asteroizi neidentificați.

Observațiile ulterioare vor confirma câți dintre aceștia sunt asteroizi nou-descoperiți și le vor determina orbitele. Unii dintre cei 1031 nu vor fi probabil confirmați, dar restul vor contribui la aprofundarea cunoștințelor noastre despre populația de asteroizi din Sistemul nostru Solar.

Acești asteroizi nu au fost detectați deoarece sunt mai slabi și probabil mult mai mici decât majoritatea asteroizilor detectați de la sol. Această lucrare este prima publicată ca parte a proiectului Hubble Asteroid Hunter. În lucrările ulterioare, autorii vor folosi forma curbată a urmelor asteroizilor pentru a determina orbitele și distanțele acestora.

„O descoperire unică”. Hubble dezvăluie noi indicii despre originea găurilor negre supermasive

Telescopul Hubble a stabilit un record extraordinar. Aceasta este cea mai îndepărtată stea observată vreodată

Originile vieții pe Pământ, ascunse în asteroizi. Ce au descoperit oamenii de știință?

Un sistem ingenios de pulverizare a asteroizilor, singura șansă a Pământului în cazul unei catastrofe

Polul Nord sau Polul Sud, unde este mai frig?
O navă spațială chineză a fotografiat în întregime planeta Marte
Râurile din întreaga lume se schimbă. Cine este de vină?
O persoană a scris sute de articole false pe Wikipedia timp de 10 ani
Tokyo, la un pas de o pană de curent, pe fondul unui val de căldură
Furt de criptomonede de 100 mil. dolari. Coreea de Nord ar putea fi în spatele operațiunii
Egiptul a cumpărat 240.000 de tone de grâu românesc, la cel mai mic preț din licitație
Poliția din China supraveghează cetățenii cu ajutorul camerelor care prezic comportamentul antisocial
Un cangur antic din Papua Noua Guinee este endemic și nu este înrudit cu cei din Australia, au descoperit cercetătorii
Sateliții au observat un nor bizar care a atras atenția oamenilor de știință. De ce este fenomenul special?
Descoperirea unor tipuri complet noi de virusuri oferă indicii despre originile vieții complexe