Home » Știință » Oscilația nucleului Pământului modifică lungimea unei zile la fiecare șase ani. Cum ne afectează fenomenul?

Publicat: 16.06.2022

Nucleul interior al Pământului oscilează, legănându-se ușor și rotindu-se dintr-o direcție în alta într-un ciclu de șase ani, care afectează chiar și durata unei zile pe planeta noastră, sugerează o nouă cercetare.

După cum se arată în revista Science Advances, această nouă teorie privind funcționarea interioară a Pământului contrazice ideile anterioare, conform cărora cel mai interior strat geologic al planetei se rotește alături de restul planetei într-un ritm ușor mai rapid decât suprafața. Miezul intern al Pământului este o minge fierbinte de fier solid și dens, înconjurată de un miez exterior lichid, apoi de mantaua și de crustă.

În anii 1990, cercetările au sugerat că, de fapt, colțul interior al Pământului suferă o super-rotație, în care nucleul interior se rotește puțin mai repede decât restul planetei. Această teorie a fost susținută de lucrări care au studiat undele generate de testele subterane cu bombe nucleare efectuate de URSS între 1971 și 1974 în arhipelagul Novaya Zemlya din nordul Rusiei.

În cel mai recent studiu, oamenii de știință de la Universitatea din California de Sud (USC) au folosit aceeași metodologie pentru a studia o pereche de teste atomice subterane anterioare efectuate sub insula Amchitka, în vârful arhipelagului Alaska, în 1969 și 1971.

„Miezul interior al Pământului se mișcă sub picioarele noastre”

În mod surprinzător, rezultatele au sugerat că nucleul interior se deplasa încet într-o direcție diferită între 1969 și 1971, sub-rotaționând cu cel puțin o zecime de grad pe an, în comparație cu direcția în care se deplasa între 1971 și 1974.

„Din descoperirile noastre, putem vedea că suprafața Pământului se deplasează în comparație cu nucleul său interior, așa cum oamenii au afirmat timp de 20 de ani”, a declarat într-un comunicat de presă John E Vidale, co-autor al studiului și profesor de Științe ale Pământului la USC. „Cu toate acestea, cele mai recente observații ale noastre arată că nucleul interior s-a rotit puțin mai încet în perioada 1969-71 și apoi s-a deplasat în cealaltă direcție în perioada 1971-74″.

„Miezul interior nu este fix – se mișcă sub picioarele noastre și pare să meargă înainte și înapoi cu câțiva kilometri la fiecare șase ani”, a adăugat Vidale, potrivit IFL Science.

Funcționarea interioară a planetei noastre are, de asemenea, un efect mic, dar semnificativ asupra duratei zilelor noastre. Adesea ne gândim la zilele Pământului ca fiind constante, dar ele pot fi supuse unei variații destul de mari. În urmă cu aproximativ 300 de milioane de ani, de exemplu, o zi pe Pământ dura aproximativ 21 de ore. Ea poate varia chiar și în decursul unui deceniu.

Misterele arhitecturii interioare a Pământului

Durata unei zile este dictată de viteza de rotație a planetei. Aceasta poate fi influențată de o serie de factori, dar se crede că este legată de schimbările din câmpul magnetic al Pământului, generat în nucleu.

Noul studiu notează că lungimea zilelor a crescut și s-a micșorat așa cum se așteptau, cu plus sau minus 0,2 secunde pe parcursul a șase ani, pe baza schimbărilor din interiorul nucleului interior.

Cu toate acestea, rămân multe întrebări. O mare parte din această cercetare este posibilă datorită datelor dezvăluite de testele nucleare subterane. Deoarece numărul de teste nucleare a scăzut semnificativ de la Războiul Rece încoace, aceste date au devenit din ce în ce mai rare, iar oamenii de știință sunt nevoiți să lucreze cu date despre cutremure, care sunt inexacte.

Cu toate acestea, cercetătorii sunt dornici să aprofundeze misterele arhitecturii interioare a Pământului pentru a înțelege mai bine cum și de ce nucleul interior pare să se comporte într-un mod atât de ciudat.

Asteroidul Ryugu ar putea oferi indicii despre originea vieții pe Pământ

Polii magnetici ai Pământului, puțin probabil să se inverseze. Indicii despre un fenomen îngrijorător

Sarea, cheia vieții pe Pământ și mai departe. Cum afectează locuibilitatea unei planete?

Cercetătorii susțin că omenirea va transforma Pământul într-o „lume haotică“