Home » Știință » Dezinfectant în Cosmos? Astronomii au identificat un alcool în spațiul interstelar

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 01.07.2022

Un grup internațional de cercetători raportează prima identificare a izopropanolului în spațiul interstelar, o substanță care este folosită ca dezinfectant pe Pământ.

Izopropanolul este cel mai mare alcool detectat până în prezent, demonstrând complexitatea crescândă a membrilor uneia dintre cele mai abundente clase de molecule găsite în spațiu.

Identificarea a fost posibilă datorită observațiilor din regiunea de formare a stelelor Sagittarius B2 (Sgr B2), aflată în apropierea centrului galaxiei noastre, unde au fost deja detectate numeroase molecule. Aceasta este ținta unei investigații extinse a compoziției sale chimice cu ajutorul telescopului ALMA din Chile.

Căutarea moleculelor în spațiu se desfășoară de peste 50 de ani. Până în prezent, astronomii au identificat 276 de molecule în mediul interstelar. Baza de date de la Köln pentru spectroscopie moleculară (CDMS) oferă date spectroscopice pentru detectarea acestor molecule, la care au contribuit numeroase grupuri de cercetare, și a fost esențială pentru detectarea lor în multe cazuri.

Izopropanolul, cel mai mare alcool detectat până în prezent în spațiu

Cercetătorii au dorit să înțeleagă modul în care se formează moleculele organice în mediul interstelar, în special în regiunile în care se nasc noi stele, și cât de complexe pot fi aceste molecule.

O regiune excepțională de formare a stelelor din galaxia noastră, în care au fost detectate în trecut numeroase molecule, este Sagittarius B2 (Sgr B2), care se află în apropierea faimoasei surse Sgr A*, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre.

Astfel, odată cu apariția, în urmă cu zece ani, a Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), a devenit posibil să se depășească ceea ce se putea realiza cu un telescop cu o singură farfurie și a fost demarat un studiu pe termen lung al compoziției chimice a Sgr B2, care a profitat de rezoluția unghiulară ridicată și de sensibilitatea oferită de ALMA, scrie Phys.org.

Până în prezent, observațiile ALMA au dus la identificarea a trei noi molecule organice (izopropil cianură, N-metilformamidă, uree) începând cu 2014. Cel mai recent rezultat în cadrul acestui proiect ALMA este acum detectarea propanolului (C3H7OH).

Cum se formează moleculele organice în mediul interstelar?

Propanolul este un alcool, cel mai mare din această clasă de molecule care a fost detectat în spațiul interstelar. El  este, de asemenea, bine cunoscut ca ingredient cheie în dezinfectanții de mâini de pe Pământ.

Este pentru prima dată când izopropanolul este detectat în mediul interstelar și pentru prima dată când propanolul normal este detectat într-o regiune de formare a stelelor.

Datorită rezoluției unghiulare ridicate a ALMA, a fost posibil să se izoleze părți din Sgr B2 care emit linii spectrale foarte înguste, de cinci ori mai înguste decât liniile detectate la scări mai mari cu radiotelescopul IRAM de 30 de metri. Strâmtoarea acestor linii reduce confuzia spectrală, iar acest lucru a fost esențial pentru identificarea ambilor izomeri de propanol în Sgr B2.

Această cercetare reprezintă un efort de lungă durată de sondare a compoziției chimice a siturilor din Sgr B2 în care se formează stele noi și, astfel, de înțelegere a proceselor chimice care acționează în cursul formării stelelor. Scopul este de a determina compoziția chimică a siturilor de formare a stelelor și, eventual, de a identifica noi molecule interstelare.

Studiile au fost publicate în Astronomy & Astrophysics.

Astronomii au descoperit explozii misterioase de unde radio care se repetă în spațiul extraterestru