Home » Știință » Celula solară perovskită depășește pentru prima dată pragul de 30 de ani pentru durata de viață

Publicat: 02.07.2022

Panourile solare sunt cea mai bună șansă de a scăpa de problema combustibililor fosili, dar acestea încă sunt imperfecte. Va rezolva celula solară perovskită aceste defecte?

Eficiența panurilor solare este scăzută, acestea sunt în continuare scumpe pentru consumatorul mediu, iar durata de viață a celulei solare tipice este cuprinsă între 25 și 30 de ani.

De aceea a fost creată celula solară perovskită. Acest material inovator imită proprietățile siliciului, dar oferă costuri mai mici și flexibilitate; în plus, are o greutate mai mică. În ultimii câțiva ani s-au făcut progrese uriașe în aducerea perovskiților pe piața de masă, dar eficiența lor încă nu se ridica la nivelul siliciului.

Celula solară perovskită cu o durată de viață record

Acum, cercetătorii de la Universitatea Princeton, din SUA, au creat prima celulă solară perovskită cu o durată de viață comercială de aproximativ 30 de ani, depășind pragul de 20 de ani.

Aceștia dețin acum recordul pentru celula solară perovskită cu cea mai lungă durată de viață, dar cercetătorii nu sunt interesați de medalii, în schimb, le pasă de ce se poate face în continuare.

„Chiar dacă astăzi deținem recordul, nu se știe cine îl va depăși mâine. Lucrul cu adevărat interesant este că acum avem o modalitate de a testa aceste dispozitive și de a ști cum vor funcționa pe termen lung”, a spus Lynn Loo, coautoare a lucrării.

Cercetarea a fost publicată în revista Science.

O problemă de fragilitate

În trecut, perovskiții au fost afectați de fragilitatea lor. Acest mineral este considerat incredibil de fragil, cu o integritate structurală scăzută și o rezistență slabă la rupere. Ca atare, testele pe termen lung nu au fost tocmai necesare; cu toate acestea, progresele recente din tehnologie au făcut ca perovskiții să dureze mult mai mult.

Cercetătorii afirmă că, pe măsură ce tehnologia continuă să se îmbunătățească, metodele de testare a duratei vieții vor fi extrem de necesare pentru a compara celulele solare unele cu altele. Acesta este un progres semnificativ nu doar în ceea ce privește celulele solare perovskite, ci și pentru testarea celulelor în ansamblu.

O tehnică mai eficientă energetic și mai ieftină

„Aceste tipuri de teste vor fi din ce în ce mai importante. Poți realiza cele mai eficiente celule solare, dar nu va conta dacă acestea nu sunt stabile”, a spus Loo.

Se speră că perovskiții vor ajunge la același nivel cu siliciul, deoarece tehnica de forjare folosită pentru a crea celulele consumă mult mai puțină energie decât tehnicile actuale.

Totuși perovskiții probabil nu vor înlocui siliciul; în schimb, tehnologia va fi folosită pentru a crește eficiența celulelor solare actuale, îmbunătățindu-le caracteristicile generale într-un mod mai rentabil, notează IFL Science.

Biobateriile cu bacterii ar putea genera energie pentru săptămâni întregi