Home » Știință » Test de cultură generală. Câte stări ale materiei există?

Test de cultură generală. Câte stări ale materiei există?

Publicat: 19.07.2022

Tot ceea ce are masă și ocupă un spațiu în univers este alcătuit din materie. Dar știi câte stări ale materiei există?

Toată materia este formată din atomi, care la rândul lor sunt formați din protoni, neutroni și electroni.

Mai mulți atomi la un loc formează molecule, care sunt elementele de bază pentru toate tipurile de materie. Atât atomii, cât și moleculele sunt ținute împreună printr-o formă de energie potențială numită energie chimică. Spre deosebire de energia cinetică, care este energia unui obiect aflat în mișcare, energia potențială este energia stocată într-un obiect, scrie Live Science.

Câte stări ale materiei există?

Răspunsul la întrebarea „Câte stări ale materiei există?” este 5. Materia poate avea 4 stări naturală și una creată de om.

Cele 4 stări naturale ale materiei sunt: solidă, lichidă, gazoasă și plasmă. A cincea stare se numește condensat Bose-Einstein și a fost creată de om.

Stările naturale ale materiei

În starea solidă, particulele sunt ținute strâns și nu se mișcă prea mult. Electronii fiecărui atom sunt în permanență în mișcare, așa că atomii au o mică vibrație, dar sunt fixați în poziția lor. Din acest motiv, particulele dintr-un solid au o energie cinetică foarte scăzută.

Solidele au o formă definită, precum și masă și volum și nu iau forma recipientului în care sunt puse. Solidele au, de asemenea, o densitate mare, ceea ce înseamnă că particulele sunt strâns împachetate.

Într-un lichid, particulele sunt împachetate mai slab decât într-un solid și pot curge unele în jurul celorlalte, dându-i lichidului o formă nedefinită. Prin urmare, lichidul va lua forma recipientului său.

La fel ca solidele, lichidele (dintre care majoritatea au o densitate mai mică decât solidele) sunt incredibil de greu de comprimat.

Într-un gaz, particulele au un spațiu mare între ele și au o energie cinetică mare. Un gaz nu are o formă sau un volum definit. Dacă nu sunt închise într-un recipient, particulele unui gaz se vor răspândi la infinit; dacă este închis, gazul se va extinde până va umple recipientul. Atunci când un gaz este pus sub presiune prin reducerea volumului recipientului, spațiul dintre particule este redus și gazul se comprimă.

Plasma

Plasma nu este o stare comună a materiei de pe Pământ, dar poate fi cea mai comună stare a materiei din univers. Stelele sunt în esență bile de plasmă supraîncălzite.

Plasma este alcătuită din particule foarte încărcate cu o energie cinetică extrem de mare. Gazele nobile (heliu, neon, argon, kripton, xenon și radon) sunt adesea folosite pentru a face reclame luminoase prin utilizarea electricității pentru a le ioniza la starea de plasmă.

Dacă te-ai întrebat câte stări ale materiei există, vei vrea să știi că o stare e creată de om

Este vorba despre condensatul Bose-Einstein. Condensatul Bose-Einstein (BEC) a fost creat de oamenii de știință în 1995. Folosind o combinație de lasere și magneți, Eric Cornell și Carl Weiman, cercetători la Joint Institute for Lab Astrophysics (JILA) din Boulder, Colorado, au răcit o mostră de rubidiu la câteva grade distanță de zero absolut.

La această temperatură extrem de scăzută, mișcarea moleculară este foarte aproape de a se opri. Deoarece aproape nu există energie cinetică transferată de la un atom la altul, atomii încep să se aglomereze. Nu mai există mii de atomi separați, doar un „super atom”.

Cristale necunoscute până acum, descoperite în praful de meteorit perfect conservat

Large Hadron Collider a descoperit noi particule „exotice”, nemaivăzute până acum

Dezechilibrul energetic al Pământului ar putea deține cheia pentru prevenirea încălzirii globale

Materialul magnetic care „îngheață” la căldură i-a surprins pe fizicieni

ANALIZĂ EXCLUSIV pentru DESCOPERĂ.ro – Petre Roman: Un secol al lumii românești faţă în faţă cu Europa sau despre cât de greu este să învingi incertitudinea acumulată în istorie
Panouri solare versus împădurire: care strategie combate mai eficient încălzirea globală?
Aerul poluat de pe autostrăzi crește tensiunea arterială
O substanță găsită în Ozempic ajută dependenții de alcool, spun cercetătorii
Test de cultură generală. Care e cel mai lung cuvânt din lume?
Cum a început timpul și cum se va sfârși?
Adevărata poveste a crimelor Națiunii Osage, spusă după un secol. Detaliile odioase ale unuia dintre cele mai prospere triburi din SUA
Câți bani au strâns țările și organizațiile prezente la COP28 pentru eradicarea bolilor tropicale
„Distrugerea mediului înconjurător, o ofensă împotriva lui Dumnezeu”. Mesajul Papei Francisc pentru COP28
Constituţia din Transilvania care i-a marginalizat pe români mai bine de 150 de ani
ONU transmite că legile anti-LGBTQ+ împiedică eliminarea HIV și SIDA
Un mic bar din Irlanda de Nord a eclipsat toate reclamele de Crăciun
„Cea mai bătrână mamă din Africa” a născut gemeni. Ce vârstă are?
Băncile americane fac milioane de dolari din vânzarea de credite pe care clienţii nu le pot rambursa
Am putea folosi găurile negre ca baterii reîncărcabile sau reactoare nucleare?
Robert De Niro are întotdeauna ceva de făcut. „Cu cât îmbătrânești, cu atât știi mai multe”
Ce se întâmplă în corpul uman atunci când mâncăm prea mult?
Mersul cu o viteză mai mare de 4 km/h, asociat cu un risc redus de diabet de tip 2