Home » Știință » Autobuzele electrice sunt bune pentru mediu, dar se poate și mai bine?

Autobuzele electrice sunt bune pentru mediu, dar se poate și mai bine?

Publicat: 14.07.2022
Autobuzele electrice sunt bune pentru mediu, dar se poate și mai bine?
Foto: @Mario Sessions/Unsplash

Din ce în ce mai multe autobuze din Olanda sunt electrice. Până acum, aproximativ 80% dintre toate autobuzele noi sunt propulsate de un motor electric. Am putea spune că autobuzele electrice sunt bune pentru mediu. Dar există o problemă: pentru că de multe ori este dificil de prezis câtă energie rămâne în baterie, de multe ori sunt programate mai multe autobuze decât este necesar.

Companiile de autobuze trebuie adesea să planifice traseele cu luni în avans. Cercetătorul dr. Camiel Beckers s-a gândit că acest lucru ar putea fi eficientizat. El a dezvoltat modele care pot prezice exact câtă energie va folosi un autobuz electric pe o anumită rută.

La fel ca autoturismele electrice, autobuzele electrice sunt propulsate de unul sau mai multe motoare electrice, care primesc energie de la o baterie mare aflată la bordul vehiculului. Autonomia autobuzului depinde, așadar, de doi factori: de capacitatea bateriei și de consumul de energie al vehiculului.

Autobuzele electrice au anumite limitări față de cele convenționale

Deoarece nu este ușor să crești capacitatea energetică a unui autobuz electric (bateriile sunt mari și grele), aceste autobuze au o autonomie mai mică decât autobuzele diesel convenționale, scrie Tech Xplore.

„În plus, autonomia variază destul de mult, în funcție de vehicul, drum, trafic și de vreme”, explică Camiel Beckers, cercetător la grupul de cercetare Dynamics and Control din cadrul departamentului de Inginerie Mecanică din cadrul Universității de Tehnologie din Eindhoven, Țările de Jos.

„Acest lucru nu este incomod doar pentru șofer, pentru că el sau ea nu știe cât timp poate rula autobuzul, este enervant și pentru cei care fac planificarea. De multe ori trebuie să pregătească mai multe autobuze decât este necesar, doar pentru a fi siguri, ceea ce nu este foarte eficient”, a continuat el.

Predicția consumului de energie a unui autobuz electric, făcută printr-un algoritm

Acest lucru l-a inspirat pe tânărul cercetător să dezvolte un instrument care prezice în detaliu consumul de energie avut de autobuzele electrice. „Instrumentul meu ia în considerare nu numai informații despre rută, cum ar fi viteza maximă permisă pe traseu, ci și datele meteo actuale și înclinarea drumului”, spune Beckers.

Predicția se bazează în principal pe modele fizice care simulează dinamica vehiculului a autobuzelor. Gândiți-vă la rezistența la rulare a roților, la rezistența aerodinamică și la pierderile care apar la acționarea roților. „Apoi am îmbogățit aceste modele cu date reale despre vreme și informații despre rută, cum ar fi locația semafoarelor”, spune cercetătorul.

Ce anume consumă cea mai multă energie la autobuzele electrice?

Cercetătorul și-a testat modelul pe autobuze electrice urbane de la VDL, care sunt folosite în orașul Eindhoven. „Acest lucru a arătat, printre altele, că virajele consumă multă energie, până la 5% din consumul trenului de rulare. Asta pentru că anvelopele au tendința de a aluneca mai mult în viraje”, explică el.

„De asemenea, am constatat că suspensia autobuzelor consumă energie suplimentară în timpul mersului pe suprafețe denivelate. Pe drumuri accidentate, asta înseamnă până la 13% din consumul mediu de energie al autobuzelor urbane”, a adăugat Beckers.

Un algoritm care se îmbunătățește pe zi ce trece

Frumusețea muncii lui Beckers este că modelele lui devin tot mai inteligente. „Prin utilizarea așa-numitelor metode recursive de estimare a parametrilor (învățare online), modelele mele se îmbunătățesc automat pe măsură ce noi date devin disponibile”, explică cercetătorul.

În cele din urmă, Beckers a reușit să prezică, cu o marjă de eroare de doar 10%, câtă energie ar folosi un anumit autobuz pe o anumită rută. „Din asta, în combinație cu modelele de baterii existente, putem, de asemenea, să prezicem cu precizie autonomia”, a continuat el.

Cercetătorul vede aplicații și pentru autoturisme, atâta timp cât traseul este previzibil în mod rezonabil. „Gândiți-vă la navetiștii care merg pe aceeași rută către serviciu în fiecare zi. Și ei ar beneficia de o mai mică anxietate a autonomiei”, a concluzionat Beckers.

Vă recomandăm să citiți și:

Astronomii tocmai au detectat un asteroid de mărimea unui autobuz care va zbura aproape de Pământ

Inteligența artificială, mai pricepută la distribuirea averilor decât oamenii

Reciclarea magneților ar putea fi mult mai utilă pentru mașini decât credeam

Sunetul jetului urinar, folosit pentru a monitoriza sănătatea urologică cu ajutorul AI

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Un incendiu de vegetație a învăluit în fum zgârie-norii din Madrid
Un incendiu de vegetație a învăluit în fum zgârie-norii din Madrid
Un pui de panda roşu, o specie pe cale de dispariţie, s-a născut în Marea Britanie
Un pui de panda roşu, o specie pe cale de dispariţie, s-a născut în Marea Britanie
Biserica Sf. Anton, cel mai vechi lăcaș de cult din București (DOCUMENTAR)
Biserica Sf. Anton, cel mai vechi lăcaș de cult din București (DOCUMENTAR)
Pasajul Englez, o bucată de istorie (DOCUMENTAR)
Pasajul Englez, o bucată de istorie (DOCUMENTAR)
Un bărbat diabetic, în vârstă de 36 de ani, a murit după ce a primit doza altui pacient
Un bărbat diabetic, în vârstă de 36 de ani, a murit după ce a primit doza altui pacient
Ziua în care Uniunea Sovietică a făcut istorie cu două căţeluşe: Belka şi Strelka
Ziua în care Uniunea Sovietică a făcut istorie cu două căţeluşe: Belka şi Strelka
Prognoza până la jumătatea lunii septembrie, anunțată de ANM. Cum va fi vremea?
Prognoza până la jumătatea lunii septembrie, anunțată de ANM. Cum va fi vremea?
Diagnosticarea rapidă a virusului hepatitei C, posibilă cu un test inovator lansat recent
Diagnosticarea rapidă a virusului hepatitei C, posibilă cu un test inovator lansat recent
Criza energetică zguduie puternic Europa. Preţurile la energie s-au dublat
Criza energetică zguduie puternic Europa. Preţurile la energie s-au dublat
Cum va evolua pandemia? Posibile fenomene deosebite la revenirea din vacanțe și începerea școlii
Cum va evolua pandemia? Posibile fenomene deosebite la revenirea din vacanțe și începerea școlii
Povestea aurului confiscat de naziști în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Povestea aurului confiscat de naziști în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Ultimele zile înainte de un zbor istoric. Racheta SLS, adusă pe platforma de lansare
Ultimele zile înainte de un zbor istoric. Racheta SLS, adusă pe platforma de lansare
Hubble dezvăluie o erupție masivă, nemaivăzută până acum, a supergigantei Betelgeuse
Hubble dezvăluie o erupție masivă, nemaivăzută până acum, a supergigantei Betelgeuse
Arctica se încălzește chiar mai repede decât am crezut
Arctica se încălzește chiar mai repede decât am crezut
Tezaur descoperit în România! Arheologii au găsit un mormânt care conține sute de inele de aur
Tezaur descoperit în România! Arheologii au găsit un mormânt care conține sute de inele de aur
O furtună geomagnetică se îndreaptă spre noi. Comunicaţiile radio şi sistemele GPS ar putea fi afectate
O furtună geomagnetică se îndreaptă spre noi. Comunicaţiile radio şi sistemele GPS ar putea fi afectate
Cannabis pe ISS. Ce plante vor crește în viitoarea seră de la bordul stației spațiale?
Cannabis pe ISS. Ce plante vor crește în viitoarea seră de la bordul stației spațiale?
Primul câine cu variola maimuței arată că virusul se poate transmite de la om la animal
Primul câine cu variola maimuței arată că virusul se poate transmite de la om la animal