Home » Știință » „Valuri” albastre pe Planeta Roșie. Ce a descoperit NASA?

„Valuri” albastre pe Planeta Roșie. Ce a descoperit NASA?

Foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona
Publicat: 31.07.2022

Această imagine cu „valuri” albastre pe Planeta Roșie ne arată o varietate de caracteristici legate de vânt, lângă centrul craterului Gamboa.

Deși Marte este numită Planeta Roșie, imaginile în culori false ne pot ajuta să învățăm despre vremea și geologia sa. Această imagine arată o varietate de caracteristici legate de vânt, lângă centrul craterului Gamboa.

Dunele de nisip mai mari formează creste sinuoase și cupole individuale.

Ce ascund aceste „valuri” albastre pe Planeta Roșie?

Există mici încrețituri în vârfurile dunelor, la doar câțiva metri de creastă. Acestea se contopesc în încrețituri mai mari, la aproximativ 10 metri una de cealaltă, apoi se extind către exteriorul dunelor.

Formațiunile mai mari, mai strălucitoare, care sunt aproximativ paralele, sunt numite „Creastă Eoliană Transversală” (TAR). Aceste TAR sunt acoperite cu nisip foarte grosier.

Ce putem învăța din descoperire?

Încrețiturile mari apar albastre-verzi pe o parte a unei fotografii cu culori îmbunătățite, în timp ce TAR par albastre-strălucitoare, pe cealaltă parte. Toate aceste formațiuni seamănă cu niște „valuri” albastre pe Planeta Roșie.

Acest lucru se poate datora faptului că TAR se mișcă activ sub forța vântului, care curăță praful mai întunecat și le face mai strălucitoare. Toate aceste caracteristici diferite pot indica în ce direcție a bătut vântul atunci când s-au format.

Capacitatea de a studia astfel de formațiuni atât de aproape ne permite să vedem relațiile dintre ele și să comparăm și să contrastăm caracteristicile pentru a examina din ce sunt făcute și cum s-au format, se arată într-un articol publicat pe blogul oficial al NASA.

Phobos, una dintre lunile lui Marte, fotografiată în detaliu fără precedent de China