Home » Știință » De ce nu are și Jupiter inele ca Saturn? Iată câteva posibile explicații

De ce nu are și Jupiter inele ca Saturn? Iată câteva posibile explicații

Jupiter are inele, dar nu la fel ca Saturn. Credit foto: NASA, ESA, CSA, STScI; Judy Schmidt
Publicat: 25.07.2022

Pentru că este mai masivă, Jupiter ar trebui să aibă inele mai mari și mai spectaculoase decât Saturn. Dar, o nouă cercetare de la UC Riverside, SUA arată că lunile masive ale lui Jupiter împiedică acest fenomen ceresc.

„M-am întrebat de multe ori de ce Jupiter nu are și mai multe inele uimitoare care să-l facă de rușine pe Saturn”, a spus astrofizicianul UCR Stephen Kane, care a condus cercetarea, indică Eurek Alert.

„Dacă Jupiter le-ar avea, ni s-ar părea și mai strălucitoare, pentru că planeta este mult mai aproape decât Saturn.” Kane avea și întrebări legate de faptul dacă Jupiter a avut cândva inele fantastice și le-a pierdut. Este posibil ca structurile inelare să fie temporare.

Pentru a înțelege motivul pentru care Jupiter arată în prezent așa cum arată, Kane și studentul său Zhexing Li au executat o simulare computerizată dinamică care să contabilizeze orbitele celor patru luni principale ale lui Jupiter, precum și orbita planetei în sine și informații despre momentul în care este nevoie ca inele să se formeze. Rezultatele lor sunt acum online, urmând să fie publicate în curând în revista Planetary Science.

Inelele lui Saturn sunt făcute în mare parte din gheață

Inelele lui Saturn sunt în mare parte făcute din gheață, unele dintre ele pot fi provenite de la comete, care sunt, de asemenea, în mare parte făcute din gheață. Dacă lunile sunt suficient de masive, gravitația lor poate arunca gheața de pe orbita unei planete sau poate schimba orbita gheții suficient pentru a se ciocni cu lunile.

„Am descoperit că lunile lui Jupiter, dintre care una este cea mai mare lună din Sistemul Solar, ar distruge foarte repede orice inele mari care s-ar forma”, a spus Kane. Drept urmare, este puțin probabil ca Jupiter să aibă inele mari în vreun moment al trecutului său. „Planetele masive formează luni masive, fapt ce le împiedică să aibă inele substanțiale”, a spus Kane.

Credit foto: NASA

Toate cele patru planete gigantice din Sistemul nostru Solar, precum Saturn, Neptun, Uranus și, de asemenea, Jupiter, au de fapt inele. Cu toate acestea, atât inelele lui Neptun, cât și cele ale lui Jupiter sunt atât de subțiri, încât sunt greu de văzut cu instrumentele tradiționale de observare a stelelor. Întâmplător, unele dintre imaginile recente de la Telescopul Spațial James Webb au inclus imagini cu Jupiter, în care inelele sunt vizibile.

Datele obținute via telescop

„Nu știam că aceste inele efemere există până când nava spațială Voyager a trecut prin zonă, pentru că nu le-am putut vedea”, a spus Kane. Uranus are inele care nu sunt la fel de mari, dar sunt mai substanțiale decât ale lui Saturn. În continuare, Kane intenționează să execute simulări ale condițiilor de pe Uranus pentru a vedea care ar putea fi durata de viață a inelelor acelei planete.

Unii astronomi cred că Uranus este răsturnată pe o parte ca urmare a unei coliziuni pe care planeta a avut-o cu un alt corp ceresc. Inelele sale ar putea fi rămășițele acelui impact. Dincolo de frumusețea lor, inelele îi ajută pe astronomi să înțeleagă istoria unei planete, deoarece oferă dovezi ale coliziunilor cu sateliți naturali sau comete din trecut. Forma și dimensiunea inelelor, precum și compoziția materialului, oferă o indicație despre tipul de eveniment care le-a format.

„Atunci când ne uităm la inelele planetelor gigantice, vedem dovada unui eveniment catastrofal”, a spus Kane.

Astronomii descifrează modul în care unele planete îndepărtate prezintă nori fierbinți de nisip