Home » Știință » Soarele întinerește asteroizii, au descoperit oamenii de știință de la NASA

Soarele întinerește asteroizii, au descoperit oamenii de știință de la NASA

Credit foto: NASA/Goddard/University of Arizona
Publicat: 27.07.2022

Oamenii de știință din cadrul misiunii OSIRIS-REx a NASA au descoperit că regenerarea suprafeței are loc mult mai rapid pe asteroizi decât pe Pământ.

După ce au analizat fisurile de rocă de pe asteroidul Bennu, surprinse în imagini de înaltă rezoluție cu nava spațială OSIRIS-REx, cercetătorii au descoperit că, de fapt, căldura Soarelui fisurează rocile de pe Bennu în doar 10.000 până la 100.000 de ani. Această informația va ajuta savanții să estimeze cât de mult durează ca bolovanii de pe asteroizi precum Bennu să se descompună în particule mai mici, care pot fi aruncate în spațiu sau pot rămâne pe suprafața asteroidului.

Zeci de mii de ani poate suna destul de lent, însă „noi credeam că regenerarea suprafeței pe asteroizi durează milioane de ani”, a spus Marco Delbo, om de știință la Université Côte d’Azur, CNRS, Observatoire de la Côte d’Azur, Laboratoire Lagrange, Nisa, Franța. „Am fost surprinși să aflăm că îmbătrânirea are loc atât de rapid, pe asteroizi, din punct de vedere geologic”, a adăugat Delbo, autor coordonator al studiului publicat în Nature Geoscience.

Alunecările de teren, vulcanii și cutremurele pot schimba brusc suprafața Pământului

Deși alunecările de teren, vulcanii și cutremurele pot schimba brusc suprafața Pământului, schimbările sunt de obicei graduale. Apa, vântul și schimbările de temperatură descompun încetul cu încetul stratele de rocă, creând noi suprafețe de-a lungul a milioane de ani.

Spre exemplu, dacă ar fi să mergi prin Marele Canion din SUA ai vedea strate diferite de rocă. Stratele superioare tind să fie cele mai tinere, datând din urmă cu 270 de milioane de ani, iar stratele inferioare sunt cele mai veche, datând în jur de 1,8 miliarde de ani.

Cercetătorii au măsurat de mână lungimea și unghiurile de la peste 1.500 de fisuri

Schimbările rapide de temperatură de pe Bennu creează stres intern care fisurează și descompune rocile, în mod similar cu un pahar rece care se sparge atunci când este turnată apă fierbinte. Soarele răsare la fiecare 4,3 ore pe Bennu. La ecuator, temperaturile din timpul zilei pot atinge 127 de grade Celsius, iar pe timpul nopții scad până la 23 grade Celsius.

Oamenii de știință din cadrul misiunii OSIRIS-REx au observat fisuri în rocile fotografiate de nava spațială. Fisurile par să fie orientate în aceeași direcție, „o semnătură distinctă a faptului că șocurile termice între zi și noapte ar putea fi cauza”, a explicat Delbo.

Delbo și colegii săi au măsurat de mână lungimea și unghiurile de la peste 1.500 de fisuri observate în imaginile de la OSIRIS-REx. Cercetătorii au descoperit că fisurile se aliniază în mod predominant în direcția nord-vest-sud-est, indicând că au fost cauzate de Soare.

Rocile de pe asteroizi dețin informații despre începutul Sistemului Solar

„Fisurile termice de pe Bennu sunt destul de asemănătoare cu ceea ce găsim pe Terra și pe Marte atunci când vine vorba de formarea lor. Este fascinant să vedem că acestea pot exista și sunt foarte similare chiar și în condiții fizice exotice, adică gravitație și atmosferă scăzute, chiar și prin comparație cu Marte”, a precizat Christophe Matonti, unul dintre autorii studiului.

„Trebuie să ținem minte că topografia lui Bennu este tânără, însă rocile de pe asteroizi au miliarde de ani și ascund informații valoroase despre începutul Sistemului Solar”, a adăugat Jason Dworkin, cercetător în cadrul proiectului OSIRIS-REx de la NASA.

OSIRIS-REx va returna o mostră de pe Bennu în data de 24 septembrie 2023. „Vom putea afla mai multe despre vârsta și suprafața sa atunci când vom putea să studiem direct mostra”, a adăugat Dworkin.

Asteroidul Bennu are o suprafață care i-a surprins pe cercetători. „Așteptările noastre au fost complet greșite”

Racheta Artemis 1 a primit nu una, ci trei date de lansare spre Lună. Ce probleme are NASA de rezolvat?

O nouă imagine de la Telescopul James Webb, dezvăluită „pe furiș” de NASA