Home » Știință » Codul Penal al Spațiului Cosmic. Ce este legal și ce nu poți face în afara Terrei?

Foto: @Aldebaran S/Unsplash
Publicat: 21.08.2022

Spațiul cosmic oferă un infinit de posibilități. Avem responsabilitatea de a ne asigura că îl utilizăm doar în moduri pașnice, sigure, durabile, legale și legitime, în beneficiul umanității și al generațiilor viitoare. În acest sens, a fost elaborat un set de legi pe care l-am putea numi Codul Penal al Spațiului Cosmic.

Universitatea McGill și alte instituții au lucrat timp de 6 ani pentru a realiza „Codul Penal al Spațiului Cosmic”.

Documentul este intitulat oficial „McGill Manual on International Law Applicable to Military Uses of Outer Space”, în traducere „Manualul McGill privind dreptul internațional aplicabil utilizărilor militare ale spațiului cosmic”.

Primul volum al Manualului a fost publicat în luna august 2022 și conține cele „52 de Reguli”, adoptate prin consens de către grupul de experți. Regulile clarifică dreptul internațional aplicabil tuturor activităților spațiale desfășurate pe timp de pace și în perioadele de tensiune care o amenință.

Progresul adus de cercetarea spațială

De la începutul erei spațiale, în urmă cu 65 de ani, am asistat la progrese uriașe în explorarea spațiului, care au adus beneficii pentru viața de pe Pământ. Multe dintre lucrurile pe care le folosim zi de zi există datorită cercetării spațiale.

De zeci de ani, am folosit tehnologii prin satelit pentru poziționare, navigare și cronometrare. Sistemul de poziționare globală al Statelor Unite (similar cu cele chineze, europene, ruse, japoneze și indiene) este coloana vertebrală pentru aplicații esențiale precum căutarea și salvarea în situații de urgență, agricultura de precizie pentru producția de alimente, navigația aeriană, securitatea sistemului financiar-bancar și sincronizarea timpului între rețelele cibernetice.

Dependența noastră tot mai mare de infrastructura spațială face ca economiile moderne să fie din ce în ce mai vulnerabile la impactul accidentelor, precum și la actele ilegale și iresponsabile care afectează explorarea și utilizarea spațiului.

De ce este nevoie de Codul Penal al Spațiului Cosmic?

În 2009 a avut loc o întrerupere a comunicațiilor în America de Nord, după o coliziune accidentală dintre un satelit sovietic scos din uz și un satelit de comunicații Iridium. Aceasta a fost o reamintire clară a cât de vulnerabile sunt operațiunile Pământului la evenimente din spațiu.

De asemenea, conduse de tensiunile geopolitice, mai multe guverne au testat arme anti-sateliți care lasă în urmă deșeuri spațiale care vor rămâne pe orbită timp de decenii sau chiar secole, notează Phys.org.

Resturile spațiale reprezintă un pericol grav pentru alte obiecte spațiale funcționale, ca să nu mai vorbim de oameni și proprietăți de pe sol, în cazul în care bucățile cad pe Pământ.

Sistemele spațiale sunt foarte vulnerabile

În august 2022, China a lansat mai multe rachete balistice care au atins o altitudine de 200 de kilometri deasupra nivelului mării, fiind o potențială amenințare pentru sateliții care operează pe orbită joasă a Pământului, care sunt de primă importanță pentru comunicații cruciale și teledetecție în întreaga lume.

Sistemele spațiale nu sunt vulnerabile doar la rachete, ci pot fi distruse și prin alte mijloace, cum ar fi lasere, falsificări, bruiaje și atacuri cibernetice. Costurile umane și consecințele unui conflict în spațiu ar putea fi devastatoare.

Codul Penal al Spațiului Cosmic este ceva necesar

Pe măsură ce țările și operatorii spațiali comerciali studiază cum să exploreze și să utilizeze Luna și alte corpuri cerești pentru resurse valoroase, trebuie să înțelegem că spațiul cosmic nu este un „Vest Sălbatic” lipsit de legi. De fapt, există principii juridice fundamentale clare care li s-au aplicat tuturor activităților spațiale timp de multe decenii.

De la lansarea, în 1957, a primului satelit artificial pe orbita Pământului (Sputnik I), a existat un consens clar că spațiul cosmic, planetele și asteroizii trebuie explorate și utilizate în conformitate cu legislația internațională, inclusiv cu Carta Națiunilor Unite.

Aceste principii fundamentale sunt elaborate într-o serie de tratate ale Națiunilor Unite privind dreptul spațial, semnate de aproape toate țările care operează în spațiu. În plus, în special odată cu creșterea numărului de operatori spațiali comerciali și privați, țările adoptă legi spațiale naționale pentru a reglementa și a supraveghea modul în care sunt desfășurate toate activitățile spațiale naționale în conformitate cu dreptul internațional.

Independență și imparțialitate

Guvernul SUA și altele au afirmat că „conflictul sau confruntarea în spațiu nu sunt inevitabile”. În mediul geopolitic actual, este necesar să se afirme și să se clarifice legile care vor preveni calculele greșite și neînțelegerile și, la rândul lor, vor stimula transparența, consolidarea încrederii și o anumită cooperare în spațiu.

Un corp semnificativ de reguli internaționale și principii juridice se aplică tuturor activităților spațiale, inclusiv activităților spațiale militare. Acestea sunt, totuși, uneori supuse unor interpretări diferite care creează confuzie, ambiguitate și incertitudine.

Manualul McGill este un efort independent și imparțial care clarifică și reafirmă faptul că legile existente sunt relevante și aplicabile pentru a permite noi activități și aplicații. Aceste legi impun constrângeri asupra acțiunilor iresponsabile și periculoase și fac față noilor provocări din spațiul cosmic.

Elaborarea manualului a implicat peste 80 de experți juridici și tehnici. Ei au confirmat, de exemplu, că există o interdicție absolută privind testarea și utilizarea armelor biologice, chimice și nucleare în spațiu și că interferarea dăunătoare cu activele spațiale ale altor state este ilegală.

Experții au subliniat, de asemenea, că dreptul la autoapărare legat de activitățile spațiale militare trebuie să ia în considerare aspectele juridice și fizice unice ale spațiului cosmic.

Codul Penal al Spațiului Cosmic ar trebui să mențină pacea în spațiu

Popoarele indigene din Canada și Australia, la fel ca multe culturi și civilizații de pe tot globul, au căutat îndrumare și inspirație în stele.

Guvernele și operatorii comerciali din spațiu trebuie să înțeleagă faptul că spațiul este un bun global comun, în care activitățile unei țări sau companii vor avea implicații pentru toți ceilalți. Publicarea Manualului McGill marchează o etapă majoră în sprijinirea eforturilor internaționale aflate în curs.

Aceste legi convenite la nivel internațional trebuie să ducă la o explorare pașnică și la cooperare în spațiu. Soarta generațiilor viitoare depinde de asta.

O nouă imagine uimitoare realizată de Webb. Cum a surprins telescopul fascinanta galaxie Roată de Car?

Astronomii dezvăluie distribuția materiei întunecate din jurul galaxiilor de acum 12 miliarde de ani