Home » Știință » Tratarea tuberculozei, mai ușoară cu ajutorul Inteligenței Artificiale

Tratarea tuberculozei, mai ușoară cu ajutorul Inteligenței Artificiale

Publicat: 16.09.2022

Pentru ca tratarea tuberculozei să fie eficace, pacienții trebuie să ia o combinație de 3 sau 4 medicamente timp de luni întregi sau chiar ani, deoarece bacteriile TBC se comportă diferit în diferite medii din celule și, în unele cazuri, evoluează pentru a deveni rezistente la medicamente.

Imaginați-vă că aveți 20 de compuși noi care au demonstrat o anumită eficacitate în tratarea tuberculozei (TBC), care afectează 10 milioane de oameni din întreaga lume și ucide 1,5 milioane în fiecare an.

Douăzeci de compuși în combinații de câte 3 sau 4 medicamente oferă aproape 6.000 de combinații posibile.

Cum decizi ce medicamente să testezi?

Inteligența Artificială, implicată în tratarea tuberculozei

Într-un studiu recent, publicat în revista Cell Reports Medicine, cercetătorii de la Tufts University, din SUA, au folosit date din studii mari care conțineau măsurători de laborator ale combinațiilor de câte două medicamente a 12 medicamente antituberculoză.

Folosind modele matematice, echipa a descoperit un set de reguli pe care perechile de medicamente trebuie să le îndeplinească pentru a fi tratamente potențial bune ca parte a cocktailurilor din 3 sau 4 medicamente.

Utilizarea medicamentelor în perechi, mai degrabă decât măsurarea combinațiilor de 3 sau 4 medicamente, reduce semnificativ cantitatea de testare care trebuie făcută înainte de a muta o combinație de medicamente într-un studiu suplimentar, scrie Phys.org.

Un nou model de analiză

„Folosind regulile de proiectare pe care le-am stabilit și testat, putem înlocui o pereche de medicamente cu o altă pereche de medicamente și putem ști cu un grad înalt de încredere că perechea de medicamente ar trebui să funcționeze împreună cu cealaltă pereche de medicamente pentru a ucide bacteriile TBC din modelul de rozătoare”, spune profesoara Bree Aldridge.

„Procesul de selecție pe care l-am dezvoltat este nu doar mai eficient, ci și mai precis în prezicerea succesului față de procesele anterioare, care au luat în considerare mai puține combinații”, a continuat ea.

Studiul ar putea ajuta la găsirea de noi tratamente și pentru alte infecții

Laboratorul lui Aldridge a dezvoltat anterior și folosește DiaMOND, sau măsurarea diagonală a interacțiunilor medicamentoase în n moduri, o metodă de studiu sistematic a interacțiunilor combinate ale perechilor de medicamente pentru a identifica regimuri de tratament mai scurte și mai eficiente pentru TBC și eventual alte infecții bacteriene.

Cu regulile de proiectare stabilite în acest nou studiu, cercetătorii cred că pot crește viteza cu care oamenii de știință determină care combinații de medicamente vor trata cel mai eficient tuberculoza, al doilea ucigaș infecțios din lume.

Boala Parkinson, mai ușor de diagnosticat cu inteligență artificială

Psihedelicele îi pot ajuta pe cei care se tem de moarte, arată un studiu

Dieta cu ceai negru ar putea reduce mortalitatea. Ce au descoperit cercetătorii?

Picăturile de ochi anti-cataractă, tot mai aproape de realitate