Home » Știință » Noi tratamente pentru durerea cronică, descoperite cu ajutorul medicamentelor existente

Publicat: 07.09.2022

Durerea este un important sistem de alarmă care ne avertizează asupra leziunilor tisulare și ne determină să ne retragem din situațiile dăunătoare. Se așteaptă ca durerea să scadă pe măsură ce rănile se vindecă, dar mulți pacienți experimentează dureri persistente mult timp după recuperare. Prin urmare, cercetătorii sunt mereu în căutare de noi tratamente pentru durerea cronică.

Un nou studiu indică posibile noi tratamente pentru durerea cronică, având o legătură surprinzătoare cu cancerul pulmonar.

Studiul a fost publicat în Science Translational Medicine.

Lucrarea a fost condusă de o echipă internațională de cercetători de la IMBA (Institute of Molecular Biotechnology) din cadrul Austrian Academy of Sciences, din Austria, și Harvard Medical School și Spitalul de Copii din Boston, din SUA.

Descoperirile lor, efectuate pe modele de șoareci de laborator, deschid oportunități terapeutice multiple care ar putea permite îmbunătățirea gestionării durerii cronice și eclipsarea epidemiei de opioide.

Ce este durerea cronică?

Durerea acută este un important semnal de pericol. În schimb, durerea cronică se bazează pe leziuni persistente și poate fi experimentată chiar și în absența unui stimul, a unei răni sau a unei boli. În ciuda sutelor de milioane de oameni afectați, durerea cronică se numără printre cele mai prost gestionate domenii ale asistenței medicale, scrie Medical Xpress.

Pentru a îmbunătăți modul în care este gestionată durerea persistentă și luând în considerare criza opioidelor, este esențial să se dezvolte noi tratamente pentru durerea cronică bazate pe o înțelegere fundamentală a mecanismelor de bază.

„Am arătat anterior că neuronii senzoriali produc un metabolit specific, BH4, care determină apoi durerea cronică, cum ar fi durerea neuropatică sau durerea inflamatorie”, spune Shane Cronin, liderul proiectului și co-autor corespondent.

„Concentrațiile de BH4 s-au corelat foarte bine cu intensitatea durerii. Așadar, ne-am gândit în mod natural că aceasta este o cale grozavă de țintit”, a spus Cronin.

Noi tratamente pentru durerea cronică

Pentru a identifica medicamentele care reduc nivelurile de BH4 în neuronii durerii, cercetătorii au efectuat o „analiză fenotipică” a 1.000 de medicamente aprobate de FDA.

Această abordare le-a permis oamenilor de știință să înceapă căutarea folosind medicamente care sunt utilizate în prezent pentru diferite probleme de sănătate și să identifice proprietăți analgezice.

Printre primele descoperiri ale acestei căutări bazate pe ipoteze, echipa a reușit să asocieze efectele analgezice observate anterior ale mai multor medicamente, printre care clonidina și capsaicina, cu calea BH4.

„Analiza noastră fenotipică ne-a permis să ‘reutilizăm’ un medicament surprinzător”, spune Cronin.

Un medicament folosit împotriva schizofreniei

Flufenazina, un antipsihotic, a fost utilizat pentru a trata schizofrenia. „Am descoperit că flufenazina blochează calea BH4 în nervii răniți. De asemenea, am demonstrat efectele sale în durerea cronică după leziuni nervoase in vivo”, spune cercetătorul.

Oamenii de știință au mai descoperit că doza analgezică eficientă de flufenazină din experimentele lor pe modelul de șoarece este comparabilă cu limita scăzută a dozelor sigure indicate pentru tratarea schizofreniei la om.

În plus, analiza a revelat o legătură moleculară nouă și neașteptată între calea BH4 și semnalizarea EGFR/KRAS, o cale implicată în mai multe tipuri de cancer. Blocarea semnalizării EGFR/KRAS a redus sensibilitatea la durere prin scăderea nivelurilor de BH4.

Legătura cu cancerul pulmonar

Genele EGFR și KRAS sunt genele care suferă cel mai des mutații în cancerul pulmonar, ceea ce i-a determinat pe cercetători să studieze BH4 în cancerul pulmonar. În mod surprinzător, prin ștergerea unei enzime importante, GCH1, din calea BH4, modelele de șoarece cu cancer pulmonar condus de KRAS au dezvoltat mai puține tumori și au supraviețuit mult mai mult.

Astfel, cercetătorii au descoperit o cale de semnalizare comună pentru cele două afecțiuni prin EGFR/KRAS și BH4, deschizând calea către noi tratamente pentru durerea cronică și pentru cancerul pulmonar.

„Durerea cronică este în prezent supusă unor tratamente paliative adesea ineficiente. În plus, analgezicele eficiente, cum ar fi opioidele, pot duce, dacă sunt utilizate în mod necorespunzător, la o dependență severă”, a declarat Clifford Woolf, autor corespondent.

Aceste noi tratamente pentru durerea cronică i-ar putea ajuta și pe pacienții cu cancer

Un aspect interesant al studiului este legătura mecanicistă dintre durere și cancerul pulmonar.

„Aceiași factori declanșatori care determină creșterea tumorii par să fie, de asemenea, implicați în stabilirea drumului către durerea cronică, adesea experimentată de pacienții cu cancer. Știm, de asemenea, că nervii senzoriali pot conduce cancerul, ceea ce ar putea explica circuitul vicios al cancerului și al durerii”, Josef Penninger, un alt autor corespondent.

„Înțelegerea acestor căi încrucișate este, prin urmare, nu numai esențială pentru tratamentele pentru cancer, dar ar putea ajuta, de asemenea, la îmbunătățirea calității vieții pacienților cu cancer prin reducerea durerii”, a concluzionat Penninger.

Un singur gram de sare face diferența pentru milioane de atacuri de cord

De ce răcim vara? Cercetătorii explică pe înțelesul tuturor!

Șobolani mai proști, după ce au consumat băuturi răcoritoare timp de două luni

Anticorpul care neutralizează COVID-19 în toate variantele sale

De ce a ordonat Mao Zedong uciderea vrăbiilor din China?
Arheologii au dezgropat o statuie a lui Hercule, veche de 2.000 de ani
Pitonii pot înghiți aproape orice. Totuși, cum reușesc?
Povestea neștiută a satului din Epoca Bronzului, îngropat de erupția vulcanului Vezuviu
Statuile de pe Insula Paștelui, grav afectate de un incendiu. „Sunt complet carbonizate”
Cazurile de holeră din Haiti ar putea să explodeze, avertizează ONU
De ce se scarpină șoarecii atunci când îi văd pe alții că fac acest lucru?
Premiul Nobel pentru Pace 2022, acordat lui Ales Bialiatski și organizațiilor Memorial și Centrul pentru Libertăți Civile
Test de cultură generală. Câte calorii are un pahar cu apă?
Lava sintetică creată de cercetători pentru a înțelege lumile nelocuibile