Home » Știință » Mâncarea condimentată și alunele, un plus de sănătate pentru intestin

Mâncarea condimentată și alunele, un plus de sănătate pentru intestin

Foto: @Engin Akyurt/Unsplash
Publicat: 09.12.2022

Frunzele de pătrunjel sau piperul din mâncarea condimentată i-ar putea oferi un plus de sănătate intestinului, arată două studii separate de la Universitatea Penn State, din SUA.

Există trilioane de microorganisme individuale care trăiesc în stomacul și intestinele umane, cuprinzând sute sau chiar mii de specii de bacterii, virusuri și ciuperci. În mod colectiv, acestea sunt cunoscute drept microbiomul intestinal și importanța lor este atât de mare pentru sănătatea noastră, încât oamenii de știință le consideră un organ de susținere.

Dieta, exercițiile fizice și medicamentele sunt doar câțiva dintre factorii care pot influența structura intestinului unei persoane, ceea ce înseamnă că comunitatea intestinală a fiecărui individ este unică.

Dacă microbiomul intestinal nu este hrănit corespunzător, microbii dăunători pot prolifera, în timp ce cei simbiotici au mai multe probleme cu sarcini precum gestionarea sistemului imunitar și dizolvarea alimentelor.

Oamenii de știință încă încearcă să-și dea seama ce caracteristici marchează cele mai sănătoase comunități intestinale, dar pe măsură ce cercetarea progresează, încep să înțeleagă mai bine.

Mâncarea condimentată influențează microbiomul intestinal

„Cercetările au arătat că oamenii care au o mulțime de microbi diferiți au o sănătate mai bună și o dietă mai bună decât cei care nu au o mare diversitate bacteriană”, explică cercetătoarea în nutriție Penny M. Kris-Etherton pentru Science Alert.

În timp ce în mod obișnuit ne gândim la diete în termeni de bază, cum ar fi verdețuri și carne, o cantitate considerabilă de variație în preferințele noastre culturale și personale se rezumă la modul în care ne raportăm la mâncarea condimentată.

Kris-Etherton și colegii ei de la Penn State sunt printre primii care au studiat efectul verdeții și al condimentelor asupra compoziției intestinului uman.

În studiul lor, 54 de participanți adulți cu risc de boli cardiovasculare au luat parte la un experiment randomizat de hrănire controlată timp de patru săptămâni.

Ce se întâmplă în organismul celor care consumă condimente?

În timpul studiului, toată lumea a respectat același meniu general, care a fost conceput pentru a reflecta dieta medie americană. Unii participanți au fost rugați să adauge 0,5 grame de condimente la mesele lor, în timp ce altora li s-a cerut să adauge 3,3 grame sau 6,6 grame.

Amestecul de condimente a inclus scorțișoară, ghimbir, chimen, turmeric, rozmarin, oregano, busuioc și cimbru. Între timp, unui grup de control i s-a cerut să nu consume mâncarea condimentată.

Probele de fecale prelevate înainte și după experiment arată că dietele cu mai multe condimente tind să arate o diversitate bacteriană mai mare.

„Este un lucru atât de simplu pe care îl pot face oamenii”, spune Kris-Etherton.

„Dieta americană obișnuită este departe de a fi ideală, așa că cred că toată lumea ar putea avea parte de beneficii prin adăugarea de ierburi și condimente. Este o modalitate de a reduce sodiul din dietă, dar și de a aromatiza alimentele într-un mod care le face să fie delicioase!”, a explicat ea.

Cercetări anterioare

Noile descoperiri susțin cercetările recente care sugerează că ierburile și mirodeniile sunt un prebiotic natural care hrănește bacteriile „prietenoase” din intestinul uman.

În 2019, un studiu pilot randomizat, controlat cu placebo și dublu-orb a constatat că o capsulă de 5 grame dintr-un amestec de condimente care conține scorțișoară, oregano, ghimbir, piper negru și piper cayenne a declanșat modificări ale microbiomului intestinal care au putut fi observate în câteva săptămâni.

În studiul mai recent, totuși, amestecul de condimente a fost ușor diferit și a fost încorporat direct în mesele zilnice ale participanților.

Cei care au mâncat mese cu cantități medii și mari de condimente, echivalente cu aproximativ trei sferturi de linguriță pe zi și cu aproximativ o linguriță și jumătate pe zi, au arătat o abundență mai mare de bacterii intestinale numite Ruminococcaceae. Această familie de microbi se găsește în general în număr mai mare la adulții mai sănătoși, deși rolul său exact în intestin este incert.

Participanții care au consumat mâncarea condimentată în studiu au arătat, de asemenea, un număr mai mic de molecule proinflamatorii în intestin, indicând un posibil efect antiinflamator.

Nu doar mâncarea condimentată, ci și alunele sunt beneficie pentru microbiom

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a afla exact ce condimente afectează microbii intestinali și de ce, dar acesta nu este singurul supliment alimentar care pare să stimuleze anumite bacterii intestinale.

Un alt studiu controlat randomizat recent, tot de la Penn State, a investigat pentru prima dată efectul alunelor asupra microbiotei.

Studiul s-a desfășurat pe parcursul a șase săptămâni și a inclus 50 de adulți cu aceeași dietă zilnică. La sfârșitul fiecărei zile, după cină, dar înainte de culcare, participanții au mâncat fie 28 de grame de arahide prăjite uscate, nesărate, fie au mâncat o mică mostră de brânză și biscuiți.

În grupul care a consumat alune, cum a fost și în cazul condimentelor din studiul anterior, bacteriile Ruminococcaceae au fost semnificativ mai abundente în intestinul participanților la sfârșitul studiului.

Cercetările nu se vor opri aici

Există atât de multe lucruri pe care oamenii de știință nu le înțeleg despre microbiomul intestinal, dar deocamdată, adăugarea unui vârf de cuțit de condimente în dietă probabil că nu va strica; ba chiar ar putea ajuta. Însă cu siguranță că i va oferi un plus de savoare.

Studiul despre condimente a fost publicat în The Journal of Nutrition.

Studiul despre arahide a fost publicat în Clinical Nutrition.

Apariția tumorilor uterine, declanșată de chimicalele găsite în produsele de uz zilnic