Home » Știință » MeerKAT, radiotelescopul impresionant care ajută omenirea să caute viața extraterestră

Publicat: 06.12.2022

Breakthrough Listen, un proiect finanțat din fonduri private care caută dovezi ale existenței unor inteligențe extraterestre, a început să opereze pe rețeaua de radiotelescoape MeerKAT din Africa de Sud.

În următorii doi ani, cercetătorii vor observa peste un milion de stele din apropiere, astfel sporind numărul de ținte observate de 1000 de ori.

„MeerKAT ne va oferi capacitatea de a detecta un emițător asemănător cu cele mai strălucitoare radiobalize de pe Pământ până la o distanță de 250 de ani-lumină”, a explicat dr. Cherry Ng, cercetător în cadrul proiectului MeerKAT de la Breakthrough Listen, conform Science Alert.

Radiotelescopul MeerKAT, un instrument de supraveghere superior celorlalte

Există 260.000 de stele în cadrul intervalului. Pentru stelele mai îndepărtate, căutarea devine mai dificilă, dar există încă o șansă de a detecta semnale de la surse îndepărtate.

Finanțările private din partea miliardarilor Julia și Yuri Milner au dat, în ultimii ani, un impuls considerabil institutului NASA pentru căutarea vieții extraterestre, The Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI).

Breakthrough Listen funcționează, printre altele, cu ajutorul Telescopului Green Bank din SUA și al Telescopului Parkes din Australia. MeerKAT este cea mai recentă achiziție.

Rețeaua de 64 de antene din cadrul MeerKAT poate observa o zonă a cerului de 50 de ori mai mare decât Telescopul Green Bank, fapt pentru care MeerKat este un instrument excepțional pentru a supraveghea zone vaste din vecinătatea noastră galactică.

Proxima Centauri va fi observată de MeerKAT

Software-ul Breakthrough Listen de pe MeerKAT le permite astronomilor să opereze în „modul comensal”, ceea ce înseamnă că se atașează la telescop și își pot desfășura activitatea de căutare a semnelor tehnice fără a interfera cu timpul de observație al altor astronomi.

„Noul nostru supercomputer ne permite să combinăm semnalele de la cele 64 de antene pentru a obține scanări de înaltă rezoluție ale acestor ținte cu o sensibilitate excelentă, totul fără a afecta cercetările altor astronomi care folosesc rețeaua”, spune cercetătorul principal al Breakthrough Listen, dr. Andrew Siemion.

Una dintre primele ținte pe care Breakthrough Listen le va observa cu MeerKAT este Proxima Centauri, o stea apropiată cu două planete stâncoase cunoscute în zona locuibilă.

Astronomii au păreri contradictorii cu privire la posibilitatea de a găsi civilizații extraterestre

Unii cercetători sugerează că, dacă ar fi existat, omenirea ar fi observat deja civilizațiile extraterestre. Aceasta este premisa Paradoxului Fermi, care propune că viața este probabil comună în altă parte în Univers, așa că este ciudat că nu am văzut încă niciuna.

Cunoscuta Ecuație a lui Drake, formulată în 1961, încearcă „să distileze” matematic Paradoxul Fermi în probabilități concrete de a găsi viață în altă parte.

Până în prezent, nu există semne ale vieții extraterestre. Ciudățeniile ocazionale, cum ar fi semnalul „Wow!” din 1977, nu au fost regăsite în studiile ulterioare. Aceste ciudățenii sunt, în cel mai bun caz, indicii neconcludente că există altceva undeva acolo. Alternativ, acestea se dovedesc adesea a fi semnale din altă parte de pe Pământ, interpretate greșit ca fiind de origine extraterestră.

Premisa proiectului Breakthrough Listen este că, dacă nu căutăm, nu vom primi un răspuns. Capacitățile MeerKAT vor face ca această căutare să fie mai amănunțită. Doar timpul va spune ce vor găsi sau dacă vor găsi sau nu ceva oamenii de știință.

Secretele unei perechi de galaxii, dezvăluite de Telescoapele Webb și Hubble