Home » Știință » Cercetătorii au găsit gena care întinerește inima cu 10 ani

Cercetătorii au găsit gena care întinerește inima cu 10 ani

Foto: @Nicola Fioravanti/Unsplash
Publicat: 27.01.2023

O singură doză cu gena care întinerește a oprit deteriorarea funcției inimii la șoarecii de vârstă mijlocie.

Cercetătorii de la Universitatea din Bristol, din Anglia, și din Grupul MultiMedica din Italia au descoperit o anumită genă într-o populație de centenari care i-a ajutat pe aceștia din urmă să-și păstreze inimile tinere, protejându-i și împotriva bolilor legate de îmbătrânire, cum ar fi insuficiența cardiacă.

Gena care întinerește a fost găsită la un grup de oameni care trăiesc în zonele albastre ale planetei. Zonele albastre sunt regiuni ale lumii în care se speculează că oamenii trăiesc mai mult decât media. Aceste zone includ Okinawa, Japonia; Sardinia, Italia; Nicoya, Costa Rica; Icaria, Grecia; și Loma Linda, din California, Statele Unite.

Indivizii din aceste zone trăiesc adesea până la 100 de ani sau mai mult și rămân în stare bună de sănătate. De asemenea, sunt mai puțin predispuși la complicații cardiovasculare.

În acest studiu, cercetătorii au demonstrat că una dintre aceste gene mutante sănătoase s-a dovedit a fi frecventă la centenari și poate proteja celulele colectate de la pacienții cu insuficiență cardiacă care necesită transplant cardiac, conform unui comunicat.

Gena care întinerește a oprit degradarea inimii

Echipa Universității din Bristol, condusă de profesorul Paolo Madeddu, a descoperit că o singură administrare a genei mutante anti-îmbătrânire a oprit deteriorarea funcției inimii la șoarecii de vârstă mijlocie. Și atunci când este administrată la șoareci în vârstă, gena a inversat ceasul biologic al inimii cu echivalentul uman a mai mult de 10 ani.

Studiul de trei ani a fost efectuat și pe celule cardiace umane din eprubetă în Italia. Cercetătorii de la Grupul MultiMedica din Milano, condus de profesorul Annibale Puca, au administrat gena în celule cardiace de la pacienți vârstnici cu probleme cardiace severe, inclusiv transplant, apoi au comparat funcția acestora cu cea a unor indivizi sănătoși.

„Celulele pacienților vârstnici, în special cele care sprijină construirea de noi vase de sânge, numite ‘pericite’, s-au dovedit a fi mai puțin performante și mai îmbătrânite. Prin adăugarea genei/proteinei longevității în eprubetă, am observat un proces de întinerire cardiacă: celulele cardiace ale pacienților vârstnici cu insuficiență cardiacă au reînceput să funcționeze corect, dovedindu-se a fi mai eficiente în construirea de noi vase de sânge”, a spus Monica Cattaneo, cercetătoare a Grupului MultiMedica, citată de Interesting Engineering.

Noi abordări pentru susținerea sănătății inimii

Este un fapt cunoscut acela că centenarii își transmit genele sănătoase urmașilor lor. Pentru prima dată, acest studiu demonstrează că o genă sănătoasă găsită la centenari ar putea fi transferată unor persoane neînrudite pentru a le proteja inimile.

Cercetătorii cred cu fermitate că studiul poate „alimenta un nou val de tratamente inspirate de genetica centenarilor”.

„Descoperirile noastre confirmă faptul că gena mutantă sănătoasă poate inversa scăderea performanței cardiace la persoanele în vârstă. Acum suntem interesați să determinăm dacă administrarea proteinei în loc de genă poate funcționa și ea. Terapia genică este utilizată la scară largă pentru a trata bolile cauzate de gene defecte. Cu toate acestea, un tratament bazat pe o proteină este mai sigur și mai viabil decât terapia genică”, a spus profesorul Madeddu.

„Avem o nouă confirmare și o extindere a potențialului terapeutic al genei/proteinei. Sperăm să-i testăm eficacitatea în curând în studii clinice pe pacienți cu insuficiență cardiacă”, a adăugat Puca, șef de laborator la IRCCS MultiMedica și profesor la Universitatea din Salerno, din Italia.

Studiul este publicat în Cardiovascular Research.

Cât de similar este creierul nostru cu cel al rudelor noastre primitive?

Celulele retiniene crescute în laborator, care ar putea trata unele boli oculare, testate în curând pe oameni

Renunțarea la alcool poate îmbunătăți cogniția în 18 zile, arată un studiu

Pensionarea anticipată poate accelera declinul cognitiv

Cercetătorii au modificat genetic o plantă ca să producă nutrienți de lapte matern
Arheologii din Ungaria au scos la lumină comori religioase rare
Tracy Chapman, artista care își ascultă muza, nu cererea pieței
Donald Sutherland, actorul care a murit de două ori. A iubit ceea ce a făcut și a făcut ceea ce a iubit. „Și nu se poate cere mai mult de atât”
Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene
Oamenii de știință au descoperit un dezechilibru energetic masiv pe Saturn
Râsul iberic, salvat de la dispariție prin eforturi extraordinare de conservare
O organizație vrea să strângă 9 miliarde de dolari pentru a vaccina cei mai săraci copii din lume
Acțiunile Nvidia, în cădere liberă! Compania a pierdut 230 miliarde de dolari în câteva ore
Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?
Românii sunt mai interesați ca niciodată în ultimii 20 de ani să-și cumpere o locuință