Home » Știință » Telescopul Webb a surprins în acțiune formarea timpurie a galaxiilor

Telescopul Webb a surprins în acțiune formarea timpurie a galaxiilor

Publicat: 03.02.2023

Astronomii de la Cosmic Dawn Center au dezvăluit natura celei mai dense regiuni de galaxii observate cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb în Universul timpuriu.

Aceștia au descoperit că este probabil progenitoarea unei galaxii masive, asemănătoare Căii Lactee, observată într-un moment în care aceasta încă se asamblează din galaxii mai mici. Descoperirea coroborează înțelegerea noastră privind modul în care se formează galaxiile.

Conform înțelegerii noastre actuale privind formarea structurilor din Univers, galaxiile se formează într-o manieră ierarhică, cu structuri mici care se formează mai întâi în Universul foarte timpuriu, iar mai târziu fuzionează pentru a construi structuri mai mari. Aceasta este predicția teoriilor și a simulărilor pe calculator și este verificată prin observații ale galaxiilor în diferite epoci din istoria Universului.

Pentru a observa asamblarea primelor structuri, trebuie să privim cât mai departe în timp și, prin urmare, cât mai departe posibil. Dar aceste surse sunt foarte mici și foarte slabe, iar detectarea lor necesită tehnologii avansate.

Cea mai densă regiune de galaxii din Universul timpuriu

Într-un nou studiu, a fost detectat progenitorul timpuriu al ceea ce astăzi va fi evoluat probabil într-o galaxie masivă, de mărimea Căii Lactee. Acest grup de galaxii mai mici, denumit CGG-z5, a fost descoperit prin intermediul programului de observare numit ,,CEERS” cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb, și este văzut când Universul avea doar 1,1 miliarde de ani, adică 8% din vârsta sa actuală, scrie Phys.org.

CGG-z5 a fost descoperit cu ajutorul codului GalCluster, care a fost creat de Nikolaj Sillassen, student la masterat la Cosmic Dawn Center (DAWN).

,,Am dezvoltat softul în timpul studiilor mele pentru a detecta acest tip de structuri, iar acum l-am aplicat la datele din programul CEERS”, spune Nikolaj Sillassen, care a găsit deja un grup similar, dar mai apropiat, în timp ce testa softul.

Nu se știe, desigur, care va fi exact ,,viitorul” grupului de galaxii CGG-z5. Mai degrabă decât să formeze o singură galaxie, s-ar putea ca grupul să evolueze mai târziu într-un mare roi de galaxii. O altă posibilitate este că membrii grupului nu sunt în realitate atât de apropiați precum pare, ci fac parte dintr-o structură filamentară pe care noi o observăm întâmplător de la un capăt la altul.

,,Am capturat procesul de asamblare a galaxiilor mici într-o galaxie masivă”

,,Pentru a înțelege mai bine natura și evoluția lui CGG-z5, am căutat structuri similare în simulări hidrodinamice la scară largă”, spune Aswin Vijiayan, cercetător postdoctoral la Cosmic Dawn Center, care a efectuat analiza simulărilor din cadrul studiului. ,,Am găsit 14 structuri care se potrivesc îndeaproape cu proprietățile fizice ale grupului nostru observat CGG-z5, iar apoi am urmărit evoluția acestor structuri de-a lungul timpului în simulări, de la începutul Universului, până în epoca actuală.

Deși desfășurarea exactă a evoluției acestor 14 structuri este diferită, toate au împărtășit aceeași soartă: Aproximativ între 0,5 și 1 miliard de ani mai târziu, ele fuzionează pentru a forma o singură galaxie care, în momentul în care Universul are jumătate din vârsta sa actuală, au mase comparabile cu cea a Căii Lactee.

,,Având în vedere predicțiile simulărilor, este, prin urmare, tentant să speculăm că și sistemul CGG-z5 va urma o cale evolutivă similară și că am capturat procesul de asamblare a galaxiilor mici într-o singură galaxie masivă”, spune Shuowen Jin.

Studiul este publicat în revista Astronomy & Astrophysics.

Telescopul Webb a descoperit cea mai rece gheață din Universul cunoscut

Telescopul Spațial James Webb a confirmat prima sa exoplanetă

Telescopul Webb și Observatorul ALMA au dezvăluit șocul galactic din Cvintetul lui Stephan

Cum a surprins Telescopul Webb galaxia spirală NGC 7469? Iată imaginea spectaculoasă!