Home » Știință » Impuritățile aerului din încăperi ar putea fi detectate cu ajutorul nematodelor

Impuritățile aerului din încăperi ar putea fi detectate cu ajutorul nematodelor

Foto: Paivi Koskinen via EurekAlert
Publicat: 10.02.2023

Aerul interior de bună calitate este esențial pentru sănătatea noastră, în timp ce impuritățile aerului din încăperi ne pot compromite capacitatea de lucru.

Cercetătorii de la Universitatea din Turku, din Finlanda, au dezvoltat o nouă metodă de a măsura impuritățile aerului din încăperi, utilizând nematode fluorescente.

Contaminanții microbieni sau chimici din aer pot fi toxici sau iritanți și pot provoca reacții alergice, astm sau alte boli la persoanele expuse. Cu toate acestea, în prezent nu există metode acceptate la scară largă pentru monitorizarea riscurilor asociate cu expunerea la agenți periculoși ai aerului din interior, așa că sunt necesare abordări noi.

Într-un proiect desfășurat în cadrul Departamentului de Biologie al Universității din Turku, cercetătorii au dezvoltat o nouă metodă de diagnosticare a aerului din interior, profitând de tulpinile transgenice de nematode Caenorhabditis elegans.

Impuritățile aerului din încăperi, monitorizate cu ajutorul unor viermi

Aceste tulpini produc o proteină verde fluorescentă (GFP) atunci când sunt forțate fie să miroasă, fie să guste impurități biologice sau chimice dăunătoare. Cantitatea acestei fluorescențe poate fi măsurată cu ușurință prin spectrometrie, notează Eurek Alert.

„Astfel de nematode au fost utilizate anterior pentru a monitoriza efectele biologice ale metalelor grele și ale altor agenți de mediu, așa că ne-am gândit că ar putea fi potrivite și pentru monitorizarea calității aerului din interior”, spune lidera proiectului, profesoara universitară Päivi Koskinen.

„Când am expus nematodele la probe de ciuperci colectate din clădirile deteriorate de umiditate, am observat cantități semnificativ crescute de fluorescență”, continuă Koskinen.

Ce nu pot face acești viermi?

Cercetătorii au observat că, prin noua metodă, este posibil să se detecteze și alte impurități din aerul din interior, cum ar fi agenții tensioactivi utilizați în produsele de curățare sau compușii volatili produși de ftalații (folosiți în covoarele din plastic) care se degradează în condiții umede.

„Nematodele nu ne pot spune ce fel de compuși toxici există în aer, dar pot oferi o opinie imparțială asupra riscurilor pentru sănătate asociate cu aerul din interior și asupra necesității unor investigații tehnice mai amănunțite”, explică Koskinen.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul Pathogens.

Inhalarea gazelor de eșapament schimbă structura creierului, arată noi cercetări