Home » Știință » Un nou dispozitiv detectează tumorile cerebrale cu ajutorul urinei

Un nou dispozitiv detectează tumorile cerebrale cu ajutorul urinei

Publicat: 11.02.2023

Cercetătorii de la Universitatea Nagoya din Japonia au folosit un nou dispozitiv pentru a identifica în urină o proteină membranară esențială care indică dacă pacientul are sau nu o tumoare cerebrală.

Proteina ar putea fi folosită pentru a detecta cancerul cerebral, evitând necesitatea unor teste invazive și crescând probabilitatea ca tumorile să fie detectate suficient de devreme pentru a fi operate.

Această cercetare ar putea avea, de asemenea, implicații potențiale pentru detectarea altor tipuri de cancer.

Cercetarea a fost publicată în ACS Nano.

Deși detectarea precoce a multor tipuri de cancer a contribuit la creșterea recentă a ratelor de supraviețuire a cancerului, rata de supraviețuire pentru tumorile cerebrale a rămas aproape neschimbată de peste 20 de ani. În parte, acest lucru se datorează detecției lor târzii.

Adesea, medicii descoperă tumorile cerebrale abia după apariția simptomelor neurologice, cum ar fi pierderea mișcărilor sau a vorbirii, moment în care tumora a ajuns la o dimensiune considerabilă. Depistarea tumorii atunci când aceasta este încă mică și începerea tratamentului cât mai curând posibil. ar trebui să ajute la salvarea de vieți.

Proteina, folosită pentru a detecta cancerul cerebral

Un posibil semn că o persoană are o tumoră cerebrală este prezența în urină a veziculelor extracelulare (VE) legate de tumoră.

EV-urile sunt vezicule de dimensiuni nanometrice implicate într-o varietate de funcții, inclusiv în comunicarea între celule. Deoarece cele găsite la pacienții cu cancer cerebral au tipuri specifice de ARN și proteine de membrană, acestea ar putea fi folosite pentru a detecta prezența cancerului și evoluția acestuia.

Deși sunt excretate departe de creier, multe EV-uri din celulele canceroase există în mod stabil și sunt excretate în urină fără a se descompune.

Testarea urinei are multe avantaje, explică profesorul asociat Takao Yasui de la Școala de Inginerie a Universității Nagoya.

„Biopsia lichidă poate fi efectuată folosind multe fluide corporale, dar testele de sânge sunt invazive”, a spus el. „Testele de urină sunt o metodă eficientă, simplă și non-invazivă, deoarece urina conține multe biomolecule informative care pot fi urmărite pentru a identifica boala.”

Un posibil semn că o persoană are o tumoră cerebrală

Un grup de cercetare condus de Yasui și de profesorul Yoshinobu Baba de la Școala Superioară de Inginerie a Universității Nagoya, în colaborare cu Institutul de Inovare pentru Societatea Viitorului al Universității Nagoya și cu Universitatea din Tokyo, a dezvoltat o nouă platformă de analiză a EV-urilor tumorilor cerebrale, folosind nanofire pe fundul unei plăci cu godeuri, scrie EurekAlert.

Cu ajutorul acestui dispozitiv, ei au identificat două tipuri specifice de proteine de membrană EV, cunoscute sub numele de CD31/CD63, din probele de urină ale pacienților cu tumori cerebrale. Căutarea acestor proteine revelatoare ar putea permite medicilor să identifice pacienții cu tumori înainte ca aceștia să dezvolte simptome.

„În prezent, metodele de izolare și detectare a EV-urilor necesită mai mult de două instrumente și un test pentru a izola și apoi a detecta EV-urile”, a declarat Yasui.

„Testul cu nanofire poate izola și detecta EV-uri folosind o singură procedură simplă. În viitor, utilizatorii pot rula probe prin testul nostru și pot schimba partea de detecție, modificând-o selectiv pentru a detecta proteine membranare specifice sau miARN-uri din interiorul EV-urilor pentru a detecta alte tipuri de cancer. Cu ajutorul acestei platforme, ne așteptăm să avansăm în analiza nivelurilor de expresie a proteinelor membranare specifice din EV-urile urinare ale pacienților, ceea ce va permite detectarea timpurie a diferitelor tipuri de cancer.”

Furnicile pot mirosi cancerul din urină, arată un studiu