Home » Știință » Găurile negre supermasive ar putea fi motorul expansiunii Universului

Găurile negre supermasive ar putea fi motorul expansiunii Universului

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 22.02.2023

Găurile negre supermasive, aceste obiecte uriașe care se găsesc în inima multor galaxii, ar putea fi motorul expansiunii Universului, potrivit unui grup de cercetători.

Teoria radicală vine de la o echipă internațională care a comparat ratele de creștere a găurilor negre din diferite galaxii. Cercetătorii au ajuns la concluzia că răspândirea maselor observate ar putea fi explicată de găurile negre care poartă nuclee de „energie întunecată”, forța misterioasă care stă la baza expansiunii accelerate a Universului, potrivit The Guardian.

În loc ca energia întunecată să fie împrăștiată în spațiu-timp, așa cum au presupus mulți fizicieni, cercetătorii sugerează că aceasta este creată și rămâne în interiorul găurilor negre. Cele din urmă se formează în forțele zdrobitoare ale stelelor care se prăbușesc.

Originea energiei întunecate în găurile negre este întâmpinată cu scepticism

„Propunem că găurile negre sunt sursa energiei întunecate. Această energie întunecată este produsă atunci când materia normală este comprimată în timpul morții și colapsului stelelor mari”, a declarat Duncan Farrah, astronom la Universitatea din Hawaii.

Afirmația a fost întâmpinată cu oarece scepticism din partea unor experți independenți, unul dintre aceștia menționând că, deși ideea merită analizată, este mult prea devreme pentru a face legătura între găurile negre și energia întunecată.

„Există o serie de contra-argumente și fapte care trebuie să fie înțelese dacă această afirmație va trăi mai mult de câteva luni”, a declarat Vitor Cardoso, profesor de fizică la Institutul Niels Bohr din Copenhaga, Danemarca.

Energia întunecată, o forță necunoscută care acționează împotriva gravitației

Oamenii de știință au propus conceptul de „energie întunecată” pentru prima dată la sfârșitul anilor 1990, atunci când măsurătorile distanțelor dintre stele au dezvăluit că expansiunea Universului accelerase. Cu toate acestea, descoperirea a ridicat o problemă pentru astronomi: având în vedere că gravitația ar trebui să încetinească expansiunea, ce ar putea să o accelereze?

Pentru a găsi o soluție, cercetătorii au propus energia întunecată, o forță necunoscută care acționează împotriva gravitației. În forma sa cea mai simplă, energia întunecată se potrivește cu „constanta cosmologică”, pe care Albert Einstein a teoretizat-o în 1917. Einstein a introdus-o drept soluție în relativitatea generală pentru a împiedica colapsul Universului, dar mai târziu a renunțat, numind-o „cea mai mare gafă a sa”.

Găurile negre par să crească pe măsură ce Universul se extinde

În lucrările recente, cercetătorii au comparat masele găurilor negre masive din galaxiile tinere, acolo unde stelele sunt încă în formare, cu masele găurilor negre din galaxiile gigantice, dar latente, acolo unde nu se mai nasc stele. În galaxiile mai tinere, găurile negre pot crește înghițind stelele din apropiere și alte materiale, pe când în galaxiile mai vechi nu mai au ce să absoarbă.

Oamenii de știință au constatat că găurile negre din galaxiile latente erau de șapte până la 20 de ori mai masive decât se așteptau, o descoperire despre care ei spun că indică un alt proces prin care găurile negre cresc.

În două lucrări publicate în The Astrophysical Journal și The Astrophysical Journal Letters, cercetătorii au spus că descoperirile ar putea fi explicate în condițiile în care găurile negre cresc pe măsură ce Universul se extinde. Acesta ar putea fi cazul găurilor negre care, potrivit teoriei, conțin energie întunecată în miezul lor, au susținut cercetătorii.

O posibilă rezolvare a puzzle-ului originilor

„Importanța acestei lucrări constă în faptul că a luat teoriile despre găurile negre cu nuclee de energie întunecată și le-a legat pentru prima dată de observații tangibile ale Universului. Se așteaptă ca aceste găuri negre să crească în masă pe măsură ce Universul se extinde”, a declarat Chris Pearson, coautor al studiului și lider al grupului de astronomie de la STFC RAL Space din Oxfordshire, Anglia.

Dacă oamenii de știință au dreptate, aceștia ar putea să fie rezolvat un mister al originilor, dacă nu chiar al naturii uneia dintre cele mai misterioase forțe din Univers.

Astronomii au descoperit stele neutronice masive care au trăit și murit într-o clipită

Test de cultură generală. Ce vârstă are Universul?

Universul este mai cald decât ar trebui. Să fie de vină fotonii întunecați?

Două găuri negre s-au unit întâmplător și au creat ceva nemaivăzut până acum