Home » Știință » Cele mai bune filme SF din punct de vedere științific

Cele mai bune filme SF din punct de vedere științific

„2001: A SPACE ODYSSEY” (1968). Sursa foto: Profimedia
Publicat: 06.03.2023

Științifico-fantasticul este un gen popular care împrumută aspecte reale din știință și le amplifică la nivel fantastic. Spre exemplu, filmul „Jurassic Park” din 1993, regizat de Steven Spielberg, a dus ideea de a recrea dinozauri periculoși la un nivel complet nou prin faptul că pune accent pe aspectele științifice. Dar ce-ar fi dacă nu ar mai fi ficțiune? Ce-ar fi dacă știința din aceste filme ar putea fi aplicată în viața reală? Ei bine, aceasta este o tendință tot mai întâlnită.

Științifico-fantasticul a devenit tot mai mult știință și mai puțin ficțiune în industria filmului. Trebuie menționat că fiecare dintre filmele enumerate aici are anumite elemente ficționale, care au fost exagerate de dragul divertismentului, însă aceste filme au un nivel mai mare de acuratețe din punct de vedere științific.

Iată o listă cu cele mai bune filme SF din punct de vedere științific.

10. „Blade Runner 2049”

„Blade Runner 2049” (Vânătorul de recompense 2049) prezintă o lume schimbată, chiar dacă nu putem spune cu certitudine că așa va arăta planeta noastră în 2029. Totuși, filmul înfățișează cu acuratețele posibilele efectele ale schimbărilor climatice în următorii ani.

Tocmai de aceea, „Blade Runner 2049” pare mai degrabă un film din prezent decât din viitor, bazat pe tehnologie și starea Pământului.

9. „Arrival”

Atunci când nave spațiale de origine necunoscută aterizează în 12 regiuni diferite de pe Pământ, profesorul de lingvistică Louise Banks (rol interpretat de Amy Adams) este chemat să investigheze.

Echipajul lucrează contracronometru pentru a găsi o cale de comunicare cu extratereștrii. „Arrival” (Primul Contact) este apreciat pentru atenția acordată lingvisticii în relație cu extratereștrii.

Deși nu toate aspectele filmului sunt corecte, elementul principal al limbajului este. Banks trebuie să învețe limba pentru a descifra cu acuratețe mesajele de la extratereștrii.

Alte elemente corecte din punct de vedere științific includ gravitația artificială și nava spațială extraterestră, precum și faptul că extratereștrii ar trăi într-o atmosferă diferită față de cea a Pământului.

8. „The Martian”

Bazat pe romanul omonim, „The Martian” (Marțianul) urmărește povestea astronautului Mark Watney (interpretat de Matt Damon), rămas singur pe planeta Marte după o furtună puternică.

Un aspect pe care filmul l-a prezentat corect din punct de vedere științific este timpul de deplasare între Terra și Marte, fiind vorba de opt luni cumplite cu tehnologia actuală.

Un alt aspect corect este faptul că ar fi într-adevăr posibil să cultivăm plante în solul marțian. Totodată, numărul de „diavoli de praf” văzuți în film este corect.

7. „Interstellar”

„Interstellar” este probabil unul dintre cele mai apreciate filme SF. Fostul astronaut NASA devenit fermier Cooper (jucat de Matthew McConaughey) trebuie să ajute o echipă de cercetători să găsească o altă planetă locuibilă printr-o gaură de vierme. În cadrul acestui scenariu, „Interstellar” prezintă numeroase aspecte ale științei și călătoriei în timp.

Filmul a fost lăudat pentru modul în care a prezentat găurile negre, fiind considerată cea mai corectă reprezentare pe marile ecrane.

Un alt adevăr prezentat în film este faptul că apropierea de gravitația unui obiect masiv poate cauza timpul să curgă mai încet decât s-ar întâmplă pentru oamenii de pe Pământ. Asta devine cât se poate de clar atunci când Cooper se întoarce la navă cu echipajul său doar pentru a descoperi că 23 de ani s-au scurs pe Pământ de atunci.

6. „Gattaca”

„Gattaca” urmărește conceptul de modificare genetică. Vincent Freeman (jucat de Ethan Hawke) este un „invalid genetic” căruia nu îi este permis să părăsească planeta. Atunci când cumpără ADN „valid”, Freeman se poate alătura programului spațial Gattaca, acolo unde se va îndrăgosti de Irene.

Deși filmul nu este cel mai recent, fiind lansat în 1997, acțiunea a fost apreciată, iar între timp ingineria genetică și modificarea ADN-ului au devenit subiecte intens dezbătute. Mai mult, așa cum prezintă și filmul, experții au explicat că va exista o delimitare clară între copiii editați genetic și cei nemodificați.

5. „Contact” cu Jodie Foster și Matthew McConaughey

„Contact”, cu Jodie Foster și Matthew McConaughey, este considerat unul dintre cele mai bune filme SF de până acum. Dr. Ellie Arroway trebuie să descifreze un mesaj din sistemul stelar Vega. Pe măsură ce își continuă cercetările, Arroway se confruntă cu încercări de mușamalizare a mesajului.

Undele radio sunt folosite pentru a vorbi cu extratereștrii, întocmai ceea ce face proiectul SETI în viața reală. Faptul că filmul a reușit să prezinte aspecte ale științei atât de bine a fost datorită ajutorului primit de la astronomi reali. Mai mult, atunci când fac o nouă descoperire, oamenii de știință americani trebuie să aibă în vedere securitatea națională, un aspect prezent și în „Contact”.

4. „Her” cu Joaquin Phoenix în rol principal

„Her”, cu Joaquin Phoenix în rol principal, urmărește povestea unui bărbat singuratic și recent divorțat numit Theodore. Viața sa suferă o schimbare neașteptată atunci când descoperă un nou program care evoluează într-o entitate intuitivă și unică.

Aici întră în joc „Samantha”, care se împrietenește cu Theodore, iar această prietenie capătă nuanțe romantice. Conceptul filmului a fost atât de original încât a fost recompensate cu un Premiu Oscar pentru Cel mai bun scenariu original, dar și o nominlizare pentru Cel mai bun film.

3. „2001: A Space Odyssey”

O listă cu cele mai bune filme SF nu ar fi completă fără „2001: A Space Odyssey”, regizat de Stanley Kubrick. Deși unii ar spune că filmul este plictisitor și mult prea lent, totul a fost reprezentat cu mare acuratețe.

Filmul din 1968 a reușit să prezică multe dintre avansurile tehnologice cu mult înainte ca acestea să devină realitate.

2. O dramatizare a misiunii lunare Apollo 13

Având premiera în 1995, „Apollo 13” este o dramatizare a misiunii lunare Apollo 13 care a fost abandonată în 1970, atunci când o explozie la bordul navei a lăsat vehiculul fără oxigen și electricitate. Astfel, „Apollo 13” prezintă o misiune spațială reală, tocmai de aceea fiind atât de corect din punct de vedere științific, părând mai degrabă un documentar decât un film.

Totodată, actorii filmului, cum ar fi Tom Hanks, Kevin Bacon și Bill Paxton, au efectuat antrenamente de astronauți, inclusiv un curs de fizică. Tocmai de aceea, filmul are un grad mare de realism.

1. „Deep Impact”

„Deep Impact”, avându-i în distribuție pe Robert Duvall, Tea Leoni, Elijah Wood și Morgan Freeman, prezintă povestea unui adolescent care descoperă o cometă ce se îndreaptă spre Pământ și apoi eforturile de evitare a impactului care ar putea declanța o extincție în masă. Deși nu pare posibil ca un adolescent să descopere cu telescopul său un obiect ce ar putea distruge planeta înaintea cercetătorilor de la NASA, există unele aspecte ale filmului care fac povestea mai credibilă, potrivit MovieWeb.

Spre exemplu, folosirea bombelor nucleare pentru a distruge cometa nu este o idee atât de rea, iar în 1998, atunci când a avut loc premiera pentru „Deep Impact”, aceasta ar fi fost cea mai rentabilă soluție. Totodată, o scenă din film arată cum un fragment din cometă ajungă în Oceanul Atlantic, fapt ce duce la un mega-tsunami care distruge o zonă vastă de pe coasta de est a Statelor Unite ale Americii, chiar ajungând până în Euroa și Africa. Poate că sună nebunește, dar astrofizicianul Neil deGrasse Tyson a explicat că este complet realist.

INTERVIU EXCLUSIV – Totul despre prima revistă SF creată de Inteligența Artificială

Idei parcă scoase din romane științifico-fantastice primesc finanțări uriașe de la NASA

Frank Herbert, autorul celui mai iubit roman SF. „Frica omoară rațiunea”

Isaac Asimov, autorul de SF care a influențat „Războiul Stelelor”. „Din păcate, oamenii cred prea puţin în coincidenţe”

Criza climatică crește frecvența valurilor oceanice mortale, indică un studiu
(P) Cum Poți Utiliza Camera de Inspecție în Viața de Zi cu Zi?
De ce au dispărut vânători-culegătorii din Europa?
Prea multă mâncare nesănătoasă provoacă probleme de durată în creier