Home » Știință » Un nou studiu spune povestea evoluției prin care a trecut atmosfera marțiană

Un nou studiu spune povestea evoluției prin care a trecut atmosfera marțiană

Publicat: 08.04.2023

Marte este una dintre cele mai studiate planete din Sistemul Solar, a doua după Pământ. Semnele sugerează că Planeta Roșie a fost cândva locuibilă, la fel ca Terra, ceea ce stârnește o fascinație intensă din partea oamenilor de știință, dornici să înțeleagă istoria mediului de pe Marte și cum a ajuns în starea actuală.

Pentru prima dată, dr. Erdal Yiğit, profesor asociat în cadrul Departamentului de Fizică și Astronomie, a reunit aceste studii într-o singură analiză pentru a dezvălui interacțiunile atmosferice de pe Marte, potrivit Phys.org.

„Dacă înțelegem fizica, chimia și dinamica vremii pe Marte, acest lucru ne poate ajuta să înțelegem istoria Pământului și a atmosferei planetelor din Sistemul Solar.

Înțelegerea evoluției lui Marte, posibilă cu tehnici folosite pentru Pământ

Articolul său, recent publicat în Nature Geoscience, evaluează studiile efectuate asupra straturilor atmosferice separate și analizează modul în care aceste straturi interacționează și creează un fenomen.

Yiğit este unul dintre puținii cercetători din lume care studiază toate atmsoferele planetare. În 2016, el a primit medalia Zeldovich din partea Comitetului pentru Cercetare Spațială (COSPAR) și a Academiei de Științe a Rusiei pentru contribuții semnificative la studiul cuplării dintre atmosfera inferioară și cea superioară prin unde gravitaționale pe Pământ și Marte. În ultimii ani, el și un grup de colaboratori au sculptat acest nou domeniu de cercetare.

Yiğit a explicat că oamenii de știință studiază Pământul folosind anumite instrumente de calcul și de modelare ca să dezvolte și să îmbunătățească teoriile. El a adăugat că oamenii de știință văd acum aceeași fizică de bază pe Marte și pot folosi aceste tehnici dezvoltate ca să studieze planeta în moduri similare. Prin urmare, următorul pas este aplicarea acelorași modele pe Marte.

„Marte are sateliți care măsoară toate nivelurile atmosferice, dar ceea ce au nevoie este să conecteze punctele”, a spus Yiğit .

Rezolvarea unor probleme ale fizicii atmosferice și ionosferice

Comparând diferite planete și atmosferele lor, oamenii de știință pot rezolva probleme majore ale fizicii atmosferice și ale fizicii ionosferice.

„Tehnici, modele și metode care au fost dezvoltate pentru Pământ pot fi folosite pe Marte prin ajustarea anumitor parametri”, a spus acesta.

Profesorul a spus că va debloca un nou val de descoperiri științifice pentru domeniul științei atmosferei-ionosferei și vremea spațială pe Marte.

O nouă descoperire sugerează că am putea găsi apă pe Marte