Home » Știință » Două găuri negre au apărut de nicăieri chiar în „curtea cosmică” a Pământului

Două găuri negre au apărut de nicăieri chiar în „curtea cosmică” a Pământului

Credit foto: ESA/Gaia/DPAC; CC BY-SA 3.0 IGO, CC BY-SA 3.0 IGO
Publicat: 05.04.2023

Două găuri negre descoperite recent sunt situate remarcabil de aproape de Pământ și ar putea reprezenta o categorie necunoscută până acum a acestor obiecte masive și misterioase. O echipă internațională de astronomi a descoperit găurile negre cu ajutorul misiunii Gaia de la Agenția Spațială Europeană (ESA) în colaborare cu telescoapele de la sol din întreaga lume.

Numite Gaia BH1 și Gaia BH2, cele două găuri negre sunt cele mai apropiate de Pământ dintre găurile negre descoperite până acum, potrivit ESA.

Gaia BH1 este situată la doar 1.560 de ani-lumină depărtare de Sistemul Solar, în direcția constelației Ofiucus (sau Omul cu șarpele), adică de trei ori mai aproape decât deținătorul anterior al acestui record. Gaia BH2 este situată la 3.800 de ani-lumină depărtare, în constelația Centaurul. Ambele sunt de 9 până la 10 ori mai masive decât Soarele nostru, fiind aflate în galaxia Calea Lactee.

Găurile negre Gaia BH1 și Gaia BH2 sunt inactive

Totuși, de ce a durat atât de mult timp ca astronomii să le observe? Ei bine, găurile negre sunt practic invizibile. În trecut, oamenii de știință căutau găurile negre după rămășițele lăsate în urmă de acestea; atunci când o stea sau un nor de gaz interstelar se prăbușește într-o gaură neagră, rămâne în urmă radiația electromagnetică, pe care astronomii o pot detecta pentru a deduce prezența unei găuri negre, arată NASA.

Spre deosebire de alte descoperiri, Gaia BH1 și Gaia BH2 sunt complet întunecate; acestea nu par să devoreze nimic momentan, astfel că sunt găuri negre latente, sau inactive. În schimb, cercetătorii au descoperit găurile negre prin monitorizarea deplasării a două stele similare Soarelui ce orbitează în jurul giganților cosmici.

Cât de unici sunt acești monștri din „curtea noastră cosmică”

Stelele au avut o ușoară înclinare în deplasarea lor prin spațiu, fapt care a indicat că ceva cu o gravitație puternică, cum ar fi o altă stea, exercita atracție asupra lor. Însă atunci când cercetătorii au verificat zona cu telescoape, nu au putut găsi nimic care să emită radiație. Potrivit calculelor matematice, aceste mișcări au loc doar dacă este implicată o gaură neagră.

Deși ambele sisteme de găuri negre au fost descoperite la sfârșitul anului 2022, astronomii încep abia acum să afle cât de unici sunt acești monștri din „curtea noastră cosmică”. Noua cercetare sugerează că, spre deosebire de binarele cu raze X (perechile de găuri negre care orbitează îndeaproape și emit raze X și unde radio), Gaia BH1 și Gaia BH2 reprezintă cel mai probabil o nouă categorie de găuri negre nemaivăzută până acum.

Oamenii de știință speră ca următoarele observații ale misiunii Gaia, așteptate să fie publicate în 2025, vor dezvălui mai multe găuri negre latente și vor oferi indicii despre formarea lor.

Studiul care descrie cele două găuri negre a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

O gaură neagră de un miliard de ori mai grea decât Soarele contrazice ceea ce știu astronomii