Home » Știință » Astronomii ar fi găsit sursa semnalelor radio cosmice

Astronomii ar fi găsit sursa semnalelor radio cosmice

Foto: Shutterstock
Publicat: 02.04.2023

Încă de la descoperirea primei explozii radio rapide (FRB) în 2007, astronomii s-au străduit să descopere ce anume o cauzează. Acum pare că experții au identificat sursa semnalelor radio cosmice.

Deși experții au făcut de-a lungul anilor presupuneri bazate pe informații, pur și simplu nu se știa de ce apar aceste explozii sau ce anume se află în spatele lor.

Dar o nouă lucrare publicată în revista Nature Astronomy sugerează descoperirea unui indiciu foarte important.

A fost descoperită, în sfârșit, sursa semnalelor radio cosmice?

Astronomii au observat două stele neutronice, fiecare dintre acestea fiind rămășița unei stele moarte, ciocnindu-se și transformându-se într-o gaură neagră, un eveniment puternic care a produs o explozie uriașă de unde gravitaționale și, aproximativ două ore mai târziu, pare să fi produs și un FRB.

În termeni simpli, fuziunea stelelor neutronice pare a fi sursa semnalelor radio cosmice.

Aceasta este o nouă piesă interesantă a puzzle-ului, dar nu este o confirmare definitivă. Pentru a ști cu siguranță, va trebui ca astronomii să observe o altă coliziune dintre două stele neutronice și formarea ulterioară a unei găuri negre, un eveniment care, de asemenea, face câmpul magnetic să dispară brusc, deoarece găurile negre nu sunt magnetice.

Fuziunea dintre două stele neutronice

Noua teorie presupune că dispariția bruscă a câmpului magnetic poate fi cauza exploziei radio rapide, deoarece câmpurile magnetice produc particule încărcate electric, similar cu câmpurile electromagnetice extreme ale unui FRB, scrie Futurism.

Pentru studiu, echipa de astronomi condusă de Alexandra Moroianu, masterandă la University of Western Australia, a examinat datele de la Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO), care poate detecta undele gravitaționale eliberate prin fuziunea a două stele neutronice.

Deoarece putem măsura cât de departe și cât de repede pot călători FRB-urile prin spațiu, astronomii au reușit să urmărească un anumit FRB, numit 20190425A, până la o fuziune de stele neutronice numită GW 190425, care avusese loc cu doar două ore și jumătate înainte.

Momentan, sursa exploziilor radio rămâne un mister

Din păcate, încă există șanse statistice ca cele două evenimente să nu fie legate între ele, ceea ce înseamnă că nu putem considera misterul rezolvat. În plus, au fost descoperite deja mult mai multe FRB-uri decât fuziuni de stele neutronice.

Din fericire, detectoarele de unde gravitaționale, dintre care unele au fost recent reglate mai precis, vor arunca o privire mai atentă în cursul acestui an, aducând o nouă șansă de a confirma sau infirma teoria.

Cum arată un apus de Soare pe Marte? Noi imagini spectaculoase de la elicopterul Ingenuity