Home » Știință » Tragedie științifică: Câmpul magnetic al meteoriților, șters din greșeală de amatori

Black Beauty. Foto: NASA via Wikimedia Commons/Domeniul public
Publicat: 12.04.2023

Chiar și într-o epocă a roverelor marțiene și a sondelor pentru asteroizi, meteoriții oferă informații vitale pe care adesea nu le putem obține de nicăieri altundeva. O parte dintre cunoștințele pe care le căutăm sunt depozitate la nivel magnetic, ceea ce face ca ștergerea câmpurilor să fie o tragedie științifică. Din păcate, câmpul magnetic al meteoriților este șters atunci când vânătorii de meteoriți folosesc magneți de mână pentru a-și descoperi țintele, iar un nou studiu arată că acest lucru este frustrant de comun.

Cititorii mai tineri s-ar putea să nu-și amintească o perioadă în care dischetele și alte dispozitive de stocare a informațiilor trebuiau ținute în siguranță departe de câmpurile magnetice puternice, pentru a nu fi pierdute datele stocate.

Cei suficient de înaintați în vârstă pentru a-și aminti, totuși, ar putea avea un sentiment îngrozitor la aflarea poveștii despre cum o bucată din meteoritul poreclit Black Beauty (NWA 7034) a fost „suprascrisă” înainte de a putea fi studiată. Utilizatorii de computere din anii 1980 și 1990 puteau, de obicei, să reconstituie informațiile pierdute dacă depuneau suficient efort, dar atunci când elementul de „stocare” este o bucată din planeta Marte care s-a format în urmă cu 4,4 miliarde de ani, acest lucru nu este posibil, scrie IFL Science.

Câmpul magnetic al meteoriților este șters de alți magneți

Cei care studiază planetele sperau că Black Beauty va oferi răspunsuri la întrebări importante despre câmpul magnetic care ar fi protejat cândva atmosfera marțiană. Poate că acest lucru totuși se va întâmpla, dar după cum dezvăluie o nouă lucrare, va fi nevoie de o altă bucată de asteroid, împrăștiată în zone din Sahara de Vest.

Problema este utilizarea magneților puternici de către vânătorii și comercianții de asteroizi pentru a verifica dacă o rocă cu aspect potrivit este un meteorit. Acest test poate crește șansele ca roca să ajungă la oamenii de știință, dar în acest proces, câmpul magnetic al meteoriților este șters și înlocuit cu unul care îl reflectă pe cel al magnetului folosit.

Lucrarea investighează efectul variațiilor de intensitate a câmpului asupra bazaltului, care este folosit ca reprezentare a meteoriților. Studiul arată că o astfel de expunere elimină magnetismul natural și creează un model distinctiv în care părțile exterioare ale meteoritului sunt mai puternic magnetizate decât miezul.

Meteoritul Black Beauty

Din păcate, lucrarea raportează că toate bucățile împrăștiate din Black Beauty pe care autorii au putut să le testeze arată doar acest model, lăsându-ne fără nicio informație în plus cu privire la magnetismul marțian timpuriu. Doar un alt meteorit marțian cunoscut ar putea fi suficient de vechi pentru a preceda pierderea câmpului magnetic planetar.

„Este ca și cum ai distruge această bucată unică (de informații). De ce ai cumpăra un tablou uimitor și apoi ai arunca niște sos pe el?”, a spus dr. Foteini Vervelidou, de la MIT.

Magneții de mână sunt folosiți deoarece meteoriții sunt adesea bogați în fier, până în punctul în care au fost sursa armelor timpurii. Cu toate acestea, Pământul are și el o mulțime de roci bogate în fier, dacă o piatră este atrasă de un magnet, nu înseamnă că aceasta a căzut din cer.

Mulți dintre cei mai valoroși meteoriți din punct de vedere științific sunt suficient de săraci în materiale magnetice încât nu vor răspunde nici măcar la un magnet puternic. La fel ca pe Pământ, fierul de pe corpurile mai mari din Sistemul Solar s-a scufundat până la miez și, prin urmare, este puțin probabil să fi fost desprins de un impact de asteroid.

Din păcate, nu toți căutătorii de meteoriți vor putea renunța la magneți

Autorii își exprimă speranța că lucrarea va încuraja vânătorii de meteoriți să sară peste testul magnetului. Acest lucru poate avea succes în rândul echipelor semi-profesionale care folosesc rețele de camere pentru a urmări locațiile în care cad meteoriții.

Cu toate acestea, Black Beauty și mulți alți meteoriți au fost adunați în deșerturi de oameni pentru care astfel de descoperiri reprezintă o sursă vitală de venit. Sugestia autorului de a folosi contoare scumpe de susceptibilitate poate fi greu de implementat.

Studiul este publicat în Journal of Geophysical Research: Planets.

Riscul ca un asteroid să lovească Pământul ar putea fi mai mare decât ne-am aștepta