Home » Știință » Ce au găsit cercetătorii care au coborât în adâncurile vulcanului Mauna Loa din Hawaii?

Foto: NASA Goddard/Molly Wasser
Publicat: 14.04.2023

Cercetătorii de la NASA și de alte instituții au investigat tuburile de lavă ale vulcanului Mauna Loa, descoperind zeci de microbi neidentificați anterior.

Într-o expediție extraordinară, oameni de știință de la NASA și diverse instituții, inclusiv cercetătoarea Chloe Fishman, au coborât în adâncurile vulcanului Mauna Loa din Hawaii pentru a descoperi o lume ascunsă plină de viață.

În timp ce explorau mediul întunecat și izolat al tuburilor de lavă, echipa a descoperit zeci de specii microbiene neidentificate anterior. Aceste organisme, care prosperă fără lumina soarelui, oferă perspective valoroase asupra posibilității unei vieți similare pe Marte.

Cum prosperă microbii din tuburile de lavă ale lui Mauna Loa?

Microbii din tuburile de lavă ale vulcanului Mauna Loa se bazează pe substanțele chimice din roci pentru hrănire în loc de lumina soarelui, de care majoritatea organismelor vii de pe Pământ au nevoie pentru supraviețuire. Această capacitate unică de a supraviețui în condiții extreme face din acești microbi un subiect de studiu intrigant atunci când se ia în considerare potențialul de viață pe Marte.

Cercetătorii cred că atunci când tuburile de lavă s-au format pentru prima dată pe Marte, Planeta Roșie era probabil similară cu Pământul, cu vulcani activi, o atmosferă, un climat mai cald și apă curgătoare.

Este posibil ca aceste condiții să fi alimentat viața pe Marte, la fel ca pe Pământ. În ciuda faptului că suprafața marțiană a devenit inospitalieră vieții în urmă cu aproximativ 3 miliarde de ani, este posibil ca microbii să fi migrat în subteran și să mai existe și astăzi în tuburile de lavă marțiană, scrie Interesting Engineering.

Mineralele vulcanului, similare cu cele de pe Marte

Descoperirile echipei, publicate în Journal of Geophysical Research: Planets, au un impact semnificativ asupra înțelegerii vieții de pe Marte. Pe măsură ce continuăm să explorăm Planeta Roșie, cunoștințele dobândite din tuburile de lavă ale lui Mauna Loa vor ajuta la ghidarea misiunilor viitoare de căutare a microorganismelor antice sau actuale.

„Am identificat minerale similare cu cele găsite la Mauna Loa pe suprafața marțiană și chiar sub ea”, spune Amy McAdam, geochimistă la NASA Goddard Space Flight Center și membră a echipei de cercetători pentru roverul Curiosity, într-un comunicat.

Această legătură între cele două planete sugerează că tuburile de lavă ale lui Mauna Loa ar putea oferi informații valoroase despre mediile potențiale de susținere a vieții de pe Marte.

Au fost identificați 72 de noi microbi

În laborator, Fishman a secvențiat genomurile a 72 de organisme noi găsite în tuburile de lavă ale lui Mauna Loa. Această analiză în curs de desfășurare va ajuta la clasificarea acestor microbi pe baza caracteristicilor lor și la înțelegerea strategiilor lor de supraviețuire.

Pe măsură ce continuăm să explorăm peisajul marțian, descoperirile făcute în vulcanul Mauna Loa din Hawaii se vor dovedi neprețuite. Microbii care prosperă în adâncurile celui mai mare vulcan activ al Pământului oferă o privire asupra posibilităților vieții pe Marte, aducându-ne cu un pas mai aproape de descoperirea secretelor Planetei Roșii.

Oamenii de știință au descoperit un continent ascuns timp de 375 de ani