Home » Știință » Leacul universal pentru cancer ar putea să nu fie găsit niciodată, sugerează o analiză îndelungată

Publicat: 17.04.2023

O analiză recentă a evidențiat cât de mult evoluează tumorile pentru a face față tratamentelor, sugerând că leacul universal pentru cancer ar putea fi mult mai greu de găsit decât se credea.

Reunind șapte studii diferite pe parcursul a nouă ani, analiza a arătat cum cancerele pulmonare au o capacitate „aproape infinită” de a evolua. Cercetătorii au fost șocați și au ajuns la concluzia că cercetările viitoare ar trebui să se concentreze mai multe pe prevenție.

Una dintre cele mai vechi întrebări din medicină este „De ce nu am găsit încă leacul universal pentru cancer?”. Întrebarea este legitimă, aproape două din cinci persoane vor fi diagnosticate cu cancer la un moment dat în viață și majoritatea oamenilor cunosc pe cineva care a fost deja profund afectat.

De ce nu poate fi găsit leacul universal pentru cancer?

Dar răspunsul scurt este că această boală este atât de specifică pentru fiecare persoană și pentru fiecare tip de cancer, încât este aproape imposibil să țintim totul cu un singur tratament. Unele tipuri de cancer au asemănări și potențiale slăbiciuni, dar ceea ce funcționează pentru unul eșuează adesea pentru altul. În timp ce supraviețuirea cancerului crește constant, este posibil ca un tratament universal să nu se concretizeze niciodată, scrie IFL Science.

Acum, o analiză uriașă numită TracerX a urmărit 126 de tumori de cancer pulmonar non-microcelular de la 421 de pacienți pe parcursul a nouă ani, pe măsură ce tumorile lor s-au dezvoltat și au crescut. Cercetătorii au luat biopsii și s-au uitat la structura lor celulară, precum și la modul în care cancerul s-a răspândit în tot corpul. Un astfel de studiu nu a mai fost făcut niciodată la această scară.

Ce au descoperit cercetătorii în cadrul studiului?

Cercetătorii au descoperit câteva informații cheie despre modul în care cancerul se diferențiază și se răspândește și despre numărul de celule unice din tumori în diferite stadii. În primul rând, celulele canceroase agresive care se răspândesc în organism încep de la începutul dezvoltării tumorii. Acest lucru ar putea fi util în combaterea lor precoce pentru a preveni metastazele, moment în care cancerul devine adesea dificil de tratat.

În continuare, autorii au analizat tipurile de cancer care au avut cea mai mare probabilitate de a recidiva după îndepărtarea chirurgicală. Ei au descoperit că tumorile cu cele mai răspândite clone celulare și cele mai multe diferențe genetice au fost cele mai capabile să reapară în alte zone ale corpului, indicând un posibil nou diagnostic pentru identificarea pacienților cu risc ridicat.

În cele din urmă, cercetătorii au descoperit că dacă sângele unui pacient este analizat pentru fragmente de ADN tumoral, acest lucru ar putea prezice reapariția cancerului cu 200 de zile înainte de a fi evidențiat pe o scanare CT, permițând o perioadă de timp uriașă pentru a începe tratamentul preventiv.

Ar trebui să ne concentrăm pe prevenție

Aceste date ar putea fi folosite pentru a prezice tumorile cu risc ridicat și pentru a ajuta la prevenirea acestora, dar și lupta fără odihnă pe care oamenii de știință o duc cu cancerul.

„Nu vreau să par prea deprimant în această privință, dar cred că, având în vedere posibilitățile aproape infinite în care poate evolua o tumoare și numărul foarte mare de celule dintr-o tumoare în stadiu avansat, care ar putea fi câteva sute de miliarde de celule, găsirea unui tratament pentru toți pacienții cu boală în stadiu avansat este extrem de dificilă”, a declarat Charles Swanton, de la Francis Crick Institute și University College London (ambele din Anglia).

„Nu cred că vom reuși să găsim leacul universal pentru cancer”, a continuat el.

„Dacă dorim să avem cel mai mare impact, trebuie să ne concentrăm pe prevenție, depistare precoce și depistare precoce a recidivei”, spune cercetătorul.

Cercetarea este publicată în Nature.

Iată 5 dintre cele mai comune alergii sezoniere

O ciupercă a învățat să infecteze oamenii la fel ca în serialul „The Last of Us”

Activitatea care reduce stresul cronic. Face minuni!

Test de cultură generală. Ce este dendrofobia?