Home » Știință » O ciupercă a învățat să infecteze oamenii la fel ca în serialul „The Last of Us”

Scenă din serialul de succes „The Last of Us”, HBO. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 05.04.2023

În ceea ce pare a fi primul caz de acest gen înregistrat vreodată, o ciupercă ce infectează de obicei plantele a infectat o gazdă umană, introducând în corpul acesteia filamente asemănătoare rădăcinilor.

Un micolog în vârstă de 61 de ani din India a contractat în gât un caz sever de boală a „frunzelor de argint” – o ciupercă care se poate dovedi fatală pentru o varietate uriașă de plante. Cu alte cuvinte, cazul seamănă foarte mult cu episoadele de început ale serialului de succes de la HBO „The Last of Us”.

Există doar câteva ciuperci capabile să infecteze oamenii, precum dermatofitoza sau „piciorul atletului”, dar experții au avertizat de mult timp că, din cauza capacității ciupercilor de a evolua rapid, această situație s-ar putea schimba în curând, scrie Futurism.

Agenții patogeni fungici pot deveni rapid imuni la antifungice sau chiar pot forța sistemul imunitar să se întoarcă împotriva lui însuși, ceea ce înseamnă că amenințarea ar putea fi semnificativă.

Primul caz de acest gen înregistrat vreodată

Într-un nou articol publicat în revista Medical Mycology Case Reports, cercetătorii detaliază primul caz raportat de infectare umană cu ciuperca vegetală Chondrostereum purpureum.

Ciuperca Chondrostereum purpureum. Sursa foto: CC BY-SA 3.0

O analiză a probelor prelevate dintr-un abces plin de puroi din gâtul pacientului din India a dezvăluit ulterior filamente lungi, asemănătoare unor rădăcini, numite hife. Doar cu ajutorul secvențierii moleculare speciale, oamenii de știință au reușit să identifice „acest agent patogen neobișnuit”, după ce tehnicile convenționale, cum ar fi microscopia sau cultura de laborator, „nu au reușit să identifice ciuperca”.

„Acest caz evidențiază potențialul ciupercilor de mediu din plante de a provoca boli la om”, arată cercetătorii în raport, „și subliniază importanța tehnicilor moleculare pentru a identifica speciile fungice cauzatoare”. Mai grav, probabilitatea ca o ciupercă să dobândească capacitatea de a sări de la o gazdă umană la alta este în creștere.

Există doar câteva ciuperci capabile să infecteze oamenii

„Agravarea încălzirii globale și a altor activități ale civilizației deschide Cutia Pandorei pentru boli fungice mai noi”, se arată în document, datorită faptului că un număr tot mai mare de agenți patogeni fungici dobândesc „capacitatea de a supraviețui la temperaturi corporale”.

Din fericire, corpul uman are un număr mare de mecanisme naturale de apărare pentru a se feri de agenții patogeni fungici invadatori, dar nu toată lumea este atât de norocoasă. În special pentru persoanele imunocompromise, riscurile de infectare sunt considerabil mai mari.

Pe scurt, va fi probabil nevoie de o ciupercă deosebit de avansată pentru a sparge barierele de protecție ale corpului uman și a sări de la om la om. Între timp, avem la dispoziție și o mare varietate de medicamente antifungice care să ne ajute. Pacientul din India a fost tratat prin „drenarea chirurgicală a abcesului și terapie antifungică orală pe termen lung”.

Deși rar, cazul ar trebui să ne motiveze să studiem modul în care aceste ciuperci pot sări de la infectarea plantelor la oameni.

Bacteriile din adâncurile oceanului dezvăluie cum s-a răspândit viața antică

Plantele de soia sunt acoperite cu mii de ciuperci. De ce este important acest lucru?

Ciupercile pot „comunica” între ele, iar vocabularul lor poate cuprinde până la 50 de cuvinte

De ce nu poate ucide focul unele bacterii și ciuperci?