Home » Știință » Misiunea JUICE către sateliții lui Jupiter, lansată cu succes din a doua încercare

Sursa foto: Profimedia
Publicat: 14.04.2023

Nava spațială JUICE de la Agenția Spațială Europeană (ESA) a fost lansată cu succes din a doua încercare, la bordul unei rachete Ariane 5 de la punctul de lansare din Guyana Franceză în data de 14 aprilie, ora 15:14 (ora României), cu o întârziere de o zi după ce în data de 13 aprilie oficialii au decis amânarea din cauza vremii.

Separarea navei de rachetă a avut loc la aproximativ 28 de minute după decolare.

Astfel începe o misiune ambițioasă pentru studierea planetei Jupiter și a trei dintre cei mai mari și mai interesanți sateliți ai săi, Ganymede, Callisto și Europa. Cercetătorii cred că cei trei ascund oceane cu apă lichidă sub învelișurile înghețate.

Când va ajunge JUICE la Jupiter și sateliții săi?

„Obiectivul este să înțelegem dacă aceste medii sunt locuibile”, a explicat Olivier Witasse, cercetător și membru al echipei JUICE, într-o conferință cu presa, citat de Space.com.

Totuși, echipa sondei JUICE și amatorii de astronomie din toată lumea vor trebui să se înarmeze cu multă răbdare. Nava spațială va ajunge la sistemul jovian abia în 2031.

Ganymede va fi studiat mult mai intens de misiunea JUICE, nu doar pentru că este cel mai mare satelit din Sistemul Solar, dar și pentru că are propriul câmp magnetic.

JUICE va trebui să facă față unor temperaturi extreme

În mod similar cu magnetosfera Pământului, Ganymede are potențialul de a proteja viața prin redirecționarea fluxului de raze cosmice și radiații provenit de la centurile de radiație ale lui Jupiter.

Așadar, JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) va trebui să facă față unor temperaturi extreme, de la 250 grade Celsius pe măsură ce trece de Venus și până la minus 230 de grade Celsius în sistemul jovian. Pentru a menține o temperatură internă stabilă, nava spațială a fost izolată cu mai multe straturi din aliaj de aluminiu și silicon, astfel că sonda a primit porecla „frumoasa argintie”.

De ce nu a fost echipată sonda cu o baterie radioactivă?

În jurul lui Jupiter, care este de cinci ori mai departe de Soare decât Pământul, sonda va primi de 25 de ori mai puțină energie solară decât ar fi primit în jurul planetei noastre. Astfel, nava spațială nu va transporta o baterie radioactivă pentru că europenii nu sunt capabili deocamdată să le producă la nivel industrial, spre deosebire de SUA, Rusia și China.

Pentru ca echipamentul și instrumentele să funcționeze cu 1000 volți (puterea unui uscător de păr de mici dimensiuni), nava spațială va depinde de panouri solare uriașe – suprafața totală acoperă 85 metri pătrați – care au fost testate să reziste de la radiații și variații de temperatură.

Nava cântărea aproape șase tone la decolare (mare parte din greutate o reprezintă combustibilul care va fi consumat de sondă) și transportă 10 instrumente (mai puțin de 280 de kilograme în total).

Agenția Spațială Europeană a amânat lansarea pentru misiunea JUICE