Home » Știință » ASCULTĂ AICI – Un instrument al NASA dezvăluie o simfonie de sunete în spațiu

ASCULTĂ AICI – Un instrument al NASA dezvăluie o simfonie de sunete în spațiu

Credit foto: NASA/Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab
Publicat: 21.04.2023

În 2007, NASA a lansat cinci sateliți ca parte a misiunii Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms sau THEMIS, pentru a studia sunetele existente în spațiu.

Răspândite în magnetosferă, navele spațiale THEMIS au studiat modul în care plasma și energia care se deplasează prin mediul înconjurător al Pământului declanșează diferite tipuri de aurore (luminile nordice și sudice). În 2010, două nave spațiale au fost relocate pentru a studia mediul Lunii, dar celelalte trei continuă să investigheze magnetosfera Pământului și aurorele.

Mediul magnetic al Pământului este plin de o simfonie de sunete pe care noi nu o putem auzi. Peste tot în jurul planetei noastre, undele de frecvență foarte joasă compun o operetă ce descrie relația dramatică dintre Pământ și Soare.

O operetă ce descrie relația dramatică dintre Pământ și Soare

Acum, un nou proiect științific numit HARP – sau Heliophysics Audified: Resonanțe în plasmă – a transformat aceste unde, altădată neauzite, în fluierături, scârțâituri și bufnituri. Primele teste au făcut deja descoperiri surprinzătoare, iar cetățenii cercetători se pot alătura călătoriei de explorare sonică a spațiului pentru a descifra vibrațiile cosmice care contribuie la cântecul Soarelui și al Pământului.

„Ceea ce mă încântă cel mai mult la proiectul HARP este capacitatea cetățenilor cercetători de a face noi descoperiri în cercetarea heliofizicii prin intermediul analizei audio”, a declarat cercetătorul principal al proiectului, Michael Hartinger, heliofizician la Institutul de Științe Spațiale din Colorado. „Avem nevoie de ajutorul lor pentru a înțelege modelele complexe din mediul spațial din apropierea Pământului”.

Între Pământ și Soare, spațiul nu este cu adevărat gol, ci este plin de o supă de particule încărcate numită plasmă. Această plasmă provine de la Soare, pompată într-un flux constant numit vânt solar și sporadic eliminată în erupții solare explozive.

Atunci când această plasmă solară lovește Pământul, face ca liniile de câmp magnetic și plasma din jurul Pământului să vibreze precum corzile unei harpe, producând unde de frecvență foarte joasă.

Între Pământ și Soare, spațiul nu este cu adevărat gol

În 2007, NASA a lansat cinci sateliți pentru a zbura prin „harpa” magnetică a Pământului – magnetosfera sa – ca parte a misiunii THEMIS. De atunci, THEMIS a adunat o sumedenie de informații despre undele de plasmă care traversează magnetosfera Pământului.

„THEMIS poate eșantiona întreaga harpă”, a spus Hartinger, „și este acolo de mult timp, așa că a colectat o mulțime de date”.

Cu toate acestea, frecvențele undelor măsurate de THEMIS sunt prea joase pentru a fi auzite de urechile noastre. Așa că echipa HARP le-a accelerat pentru a le converti în unde sonore. Utilizând un instrument interactiv dezvoltat de echipă, puteți asculta aceste unde și puteți selecta caracteristicile interesante pe care le auziți în sunete.

Magnetosfera Pământului este o bulă magnetică care învăluie și protejează planeta noastră de majoritatea particulelor încărcate care curg dinspre Soare. Cu toate acestea, atunci când particulele solare lovesc magnetosfera, ele pot face ca liniile de câmp magnetic și plasma din jurul Pământului să vibreze precum corzile ciupite ale unei harpe, producând unde de frecvență foarte joasă, scrie Phys.org.

Test de cultură generală. Ce se află în spațiul dintre stele?

Omenirea ar putea ajunge în spațiul interstelar în doar cinci ani