Home » Știință » Astronomii au detectat 25 de semnale radio noi care se tot repetă în spațiu

Astronomii au detectat 25 de semnale radio noi care se tot repetă în spațiu

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 27.04.2023

Asemenea undelor gravitaționale și exploziilor de raze gamma, emisiile radio rapide (FRB) sunt unele dintre cele mai puternice și misterioase fenomene astronomice ale zilelor noastre. Aceste evenimente trecătoare conțin emisii care produc mai multă energie într-o milisecundă decât produce Soarele în trei zile.

Deși majoritatea durează doar câteva milisecunde, astfel de emisii s-au repetat în unele cazuri mai rare. Astronomii nu sunt siguri ce anume cauzează FRB-urile, iar opiniile sunt variate.

Un instrument indispensabil pentru studiul acestor fenomene este Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME), un telescop de ultimă generație situat la Dominion Radio Astrophysical Observatory (DRAO) din Columbia Britanică.

Au găsit dovezi pentru 25 de semnale radio noi

Acum, cu ajutorul unui nou algoritm, colaborarea CHIME/FRB a găsit dovezi pentru 25 de semnale radio noi în datele colectate între 2019 și 2021.

Colaborarea CHIME/FRB este alcătuită din astronomi și astrofizicieni din Canada, SUA, Australia, Taiwan și India.

În ciuda naturii lor misterioase, emisiile radio rapide sunt omniprezente și cele mai bune estimări indică faptul că evenimentele ajung la Pământ de aproximativ 1000 de ori pe zi pe tot cerul. Până la acest moment, nicio teorie nu a putut explica pe deplin exploziile sau sursele acestora.

Emisiile radio rapide, semnale de la civilizații extraterestre?

Deși unele ar putea fi cauzate de stele neutronice și găuri negre, altele continuă să sfideze astronomii. Tocmai de aceea, alte teorii persistă, cum ar fi pulsari și magnetari și până la comunicații extraterestre.

Colaborarea CHIME a fost gândită inițial pentru a măsura istoria expansiunii Universului prin detectarea hidrogenului neutru, potrivit Science Alert.

La aproximativ 370.000 de ani după Big Bang, Universul a fost cuprins de acest gaz, iar singurii fotoni erau fie relicve ale radiației de la Big Bang (radiația cosmică de fond), fie cei eliberați de atomii de hidrogen neutru.

Din acest motiv, astronomii și cosmologii numesc această perioadă „Evul Întunecat” (Dark Ages), care s-a sfârșit după aproximativ 1 miliard de ani de la Big Bang, pe măsură ce primele stele și galaxii au început reionizarea hidrogenului neutru (Era Reionizării).

536 de emisii radio rapide detectate între 2018 și 2019

Mai precis, CHIME a fost conceput să detecteze lungimile de undă ale lumii pe care hidrogenul neutru o absoarbe și emite, cunoscută drept linia de hidrogen de 21-centimetri. În acest fel, astronomii pot măsura cât de rapidă a fost expansiunea Universului în timpul „Evului Întunecat” și să facă comparații cu erele cosmologice ulterioare.

În cadrul unui studiu publicat în august 2021, CHIME/FRB Collaboration a prezentat primul catalog de emisii radio rapide care conține 536 de evenimente detectate între 2018 și 2019, inclusiv 62 de emisii de la alte 18 surse raportate anterioare.

Echipa CHIME/FRB a detectat 25 de surse noi care se repetă

Din cele peste 1000 de emisii detectate până acum, doar 29 se repetau. Mai mult, aproape toate emisiile care se repetau făceau asta în moduri neregulate. Singura excepție este FRB 180916, descoperită de cercetătorii de la CHIME în 2018, care produce pulsații o dată la fiecare 16,35 zile.

Acum, cu ajutorul noului algoritm, CHIME/FRB Collaboration a detectat 25 de surse noi care se repetă, aproape dublând numărul disponibil pentru studiu. Mai mult, echipa a descoperit câteva elemente interesante care ar putea oferii indicii despre cauzele semnalelor.

Studiul echipei a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Semnale radio „coerente” au fost detectate în jurul unei planete asemănătoare cu Pământul