Home » Știință » Inteligența Artificială a detectat semnale radio de origine necunoscută

Inteligența Artificială a detectat semnale radio de origine necunoscută

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 01.02.2023

În urmă cu aproximativ 540 de milioane de ani, forme de viață diverse au început brusc să iasă din oceanele planetei. Această perioadă a ajuns să fie cunoscută drept Explozia Cambriană, iar acele creaturi acvatice sunt strămoșii noștri.

Toate formele de viață complexe de pe Pământ au evoluat din acele creaturi subacvatice. Oamenii de știință cred că a fost nevoie doar de o ușoară creștere a nivelurilor de oxigen.

Acum, omenirea s-ar putea afla în mijlocul unei „Explozii Cambriene pentru Inteligența Artificială” (AI). În ultimii câțiva ani, mai multe programe extrem de capabile bazate pe AI, cum ar fi idjourney, DALL-E 2 și ChatGPT, au dus la un progres rapid în învățarea automată.

Oamenii de știință caută viață dincolo de Terra

Inteligența Artificială este folosită acum în aproape toate domeniile științei pentru a ajuta cercetătorii cu sarcini de rutină. De asemenea, AI ajută astronomii să-și extindă căutarea pentru viața extraterestră, iar rezultate sunt promițătoare.

Oamenii de știință care caută viață dincolo de Terra au construit un sistem bazat pe AI, mult mai avansat decât algoritmii clasici folosiți pentru detectarea de semnale. Noul sistem a fost instruit pentru a studia datele de la radiotelescoape în căutare de semnale care nu ar fi putut să fie generate de procese astrofizice naturale.

Atunci când cercetătorii au introdus un set de date studiat anterior, sistemul bazat pe Inteligență Artificială a descoperit opt semnale de interes, semnale pe care algoritmul clasic nu le-a observat. Cercetătorii au subliniat că există slabe șanse ca semnalele să provină de la o civilizație extraterestră inteligentă, cel mai probabil fiind vorba de un caz rar de interferențe radio.

Algoritmii AI nu „înțeleg” și nici nu „gândesc”

Chiar și așa, rezultatele publicate în Nature Astronomy evidențiază cât de utile sunt tehnicile bazate pe Inteligență Artificială în căutarea pentru viața extraterestră inteligentă.

Algoritmii AI nu „înțeleg” și nici nu „gândesc”. Totuși, aceștia sunt utili la recunoașterea tiparelor și s-au dovedit extrem de utili la sarcini precum clasificare, însă nu au abilitatea de a rezolva probleme. Așadar, algoritmii efectuează sarcini specifice, așa cum au fost instruiți.

Pe de altă parte, astronomii caută „tehnosemnături” radio. Aceste semnale ipotetice ar indica prezența unei tehnologii, și, prin urmare, existența unei societăți care are capabilitatea de a folosi tehnologia pentru a comunica.

Echivalentul cosmic al căutării „acului în carul cu fân”

Unii ar spune că detectarea de tehnosemnături este echivalentul cosmic al căutării „acului în carul cu fân”. Radiotelescoapele produc cantități enorme de date care includ cantități vaste de interferențe de la surse precum telefoane, sateliți și rețele WiFi. Algoritmii trebuie să fie capabili să deosebească tehnosemnăturile de aceste interferențe.

Noul sistem, conceput de Peter Ma de la Universitatea din Toronto, a fost creat cu ajutorul unor semnale simulate în date reale. Pe măsură ce algoritmul a procesat datele, sistemul a „învățat” să identifice trăsăturile cele mai importante, arată Science Alert.

Al doilea pas a fost introducerea acestor trăsături într-un algoritm numit „random forest classifier”. Acesta decide dacă un semnal este demn de luat în considerare sau este doar o interferență radio, în esență separând „acele din carul cu fân”.

AI a identificat opt semnale radio cu trăsături de tehnosemnătură

După ce au instruit algoritmul AI, cercetătorii au introdus 150 de terabyți de date (adică 480 de ore de observații) de la Telescopul Green Bank din statul american Virginia de Vest. Algoritmul a identificat 20.515 de semnale de interes, care apoi au fost inspectate manual de oamenii de știință. Dintre acestea, opt semnale au prezentat trăsături de tehnosemnătură și nici nu au putut fi atribuite interferențelor radio.

Pentru a verifica aceste semnale, cercetătorii s-au întors la telescop și au observat din nou toate cele opt semnale. Din păcate, oamenii de știință nu au reușit să detecteze din nou niciunul dintre semnale.

Astfel de situații s-au mai întâmplat. În 2020, spre exemplu, cercetătorii au detectat un semnal care s-a dovedit a fi o interferență radio. Deși vor continua să monitorizeze aceste opt semnale radio, cea mai probabilă explicație este că sunt manifestații neobișnuite de interferențe radio, adică nici vorbă de extratereștri.

Chiar dacă nu vom scăpa de interferențe radio prea curând, oamenii de știință vor fi mai bine pregătiți să le gestioneze odată cu apariția noilor tehnologii.

Un semnal radio record de la o galaxie îndepărtată a oferit noi speranțe astronomilor