Home » Știință » Test de cultură generală. Când se vor alinia toate planetele Sistemului Solar?

Test de cultură generală. Când se vor alinia toate planetele Sistemului Solar?

Alinierile precum cea din această ilustrație nu se întâmplă în realitate. Foto: Christopher S. Baird/Domeniul public
Publicat: 12.05.2023

Dacă filmele științifico-fantastice ne-au învățat ceva, acel lucru este că atunci când se aliniază toate planetele, ceva se întâmplă, de obicei ceva rău. Este acest lucru adevărat? Și când se vor alinia toate planetele Sistemului Solar?

Când se vor alinia toate planetele Sistemului Solar? Planetele din sistemul nostru nu se aliniază niciodată într-o linie perfect dreaptă, așa cum ni se arată în filme, explică dr. Christopher S. Baird.

Dacă te uiți la o diagramă bidimensională a planetelor și a orbitelor lor pe o bucată de hârtie, s-ar putea să crezi că toate planetele se vor învârti în jurul aceleiași linii în cele din urmă.

Niciodată nu se vor alinia toate planetele

În realitate, planetele nu orbitează în același plan. În schimb, se balansează pe orbite diferite în spațiul tridimensional. Din acest motiv, ele nu vor fi niciodată perfect aliniate. E ca și cum ai aștepta să se alinieze un roi de muște care îți zboară în jurul capului. Acest lucru nu se va întâmpla, scrie dr. Baird pe site-ul West Texas A&M University (SUA).

Atunci când astronomii folosesc cuvinte precum „aliniament planetar”, ei nu se referă la o aliniere literală. Aceștia vor să spună doar că unele dintre planete se află în aceeași regiune generală a cerului. Și acest tip de „aliniere” nu se întâmplă aproape cu toate planetele deodată, ci doar cu două sau trei planete.

În plus, „alinierea planetară” depinde de perspectivă. Dacă trei planete se află în aceeași regiune a cerului din perspectiva Pământului, ele nu sunt neapărat în aceeași regiune a cerului din perspectiva Soarelui. Alinierea este, prin urmare, un artefact al perspectivei și nu ceva fundamental despre planete.

Ce se întâmplă dacă se aliniază planetele?

Chiar dacă toate planetele s-ar alinia într-o linie perfect dreaptă, acest lucru ar avea efecte neglijabile asupra Pământului.

Autorilor de ficțiune și de pseudoștiință le place să susțină că o aliniere planetară ar însemna că toate câmpurile gravitaționale ale planetelor se adună pentru a crea un câmp magnetic masiv care interferează cu viața de pe Pământ. De fapt, atracțiile gravitaționale ale planetelor asupra Pământului sunt atât de slabe încât nu au niciun efect semnificativ asupra vieții de aici.

Când vor fi toate planetele aproape aliniate?

Momentul în care cele opt planete (fără Pluto, care este considerată o planetă pitică) vor fi cel mai aproape de a fi aliniate va fi în data de 6 mai, anul 2492. La această dată, planetele nu vor fi situate de-a lungul unei linii. Mai degrabă, vor fi pe aceeași zonă de cer cu lățimea de 180 de grade.

Planetele Jupiter, Saturn, Marte, Venus și Mercur se vor afla în aceeași parte generală a cerului pe 8 septembrie 2040. Deși aceste aliniamente planetare nu au niciun efect asupra Pământului, ele pot crea nopți interesante pentru observatorii stelelor care știu ce să caute.

Un nou record pentru cel mai greu element găsit pe o exoplanetă

Care este cel mai rapid obiect solid din Univers pe care îl cunoaștem?

Roverul Perseverance și-a pierdut „animalul de companie” marțian după mai bine de un an